Telenor vender skuden: Fremgang i kunder og indtjening
Telenor har i dag offentliggjort resultaterne for andet kvartal i 2020, og det ser rigtig flot ud. Sammenlignet med samme kvartal i både 2018 og 2019, så er indtjeningen højere og flere kunder er kommet til. I dag har Telenor 1,654 millioner kunder.
Se også: Mobilabonnementer på Telenors netværk
Telenor fortsætter den positive udvikling og har i andet kvartal af 2020 sagt goddag til 11.000 nye mobilkunder. I samme periode i 2018 og 2019 mistede teleselskabet henholdvist 34.000 og 12.000 kunder, men nu er den negative udvikling altså vendt. Allerede i første kvartal af 2020 fik Telenor 5.000 nye mobilkunder og 1000 nye bredbåndskunder, hvilket giver i alt 17.000 nye kunder i første halvår. Ikke nok med det, så øges indtjeningen også. Telenor Danmark kommer ud af årets andet kvartal med en indtjening på 222 millioner danske kroner.
“Vi ser nu effekterne af de mange forskellige tiltag, vi har iværksat over de seneste 12 måneder med nye distributionskanaler, produktporteføljer, differentierede og loyalitetsskabende produkter som Skærmskift og en ny organisation, der er tættere på både kunden og markedet. Derudover har vi taget en udfordrerposition på bredbånd med Maxspeed, hvor vi oplever god vækst på salget af højhastighedsforbindelser, efter vi har fået adgang til flere fibernetværk.
Vi har investeret i en mangeårig digital transformation, hvilket har gjort os mere effektive og banet vejen for nye væksttiltag og udvikling af nye produkter i alle segmenter. Vi er godt rustet til fremtidens udfordringer med en fortsat ambition om sund vækst på både kundebase og indtjening,” siger Jesper Hansen, adm. direktør i Telenor Danmark.
Fastholder indtjening på trods af COVID-19
I et kvartal, hvor størstedelen af Telenors butikker var lukkede frem til 15. maj grundet COVID-19, og hvor erhvervsforretningen påvirkes af, at mange erhvervskunder må skære udgifter og organisationer til grundet krisen, så formår Telenor fortsat at opretholde en stabil indtjening på 222 mio. danske kroner og en indtjeningsgrad på 25% takket være de vækst- og effektiviseringstiltag, der er lanceret de sidste 12 måneder. Til sammenligning havsde Telenor en indtjening i samme periode i 2018 på 224 mio. og i 2019 204 mio.
Udover den nye skærmskifte-løsning til privatkunderne, så har Telenor i april også lanceret en helt ny simpel IoT-portefølje til erhvervsmarkedet og har blandt andet indgået en aftale med Hjerteforeningen om at opgradere hjertestartere landet over med IoT.
”Vi mærker en rigtig stor efterspørgsel på vores IoT-løsninger og rådgivning, og udover aftalen med Hjerteforeningen har vi allerede indgået aftaler med en håndfuld andre store erhvervskunder og har flere aftaler på vej ind. Med lanceringen af vores IoT-portefølje bygger vi videre på vores store machine-to-machine-forretning, idet vi allerede har over 350.000 simkort siddende rundt omkring i enheder eller maskiner,” siger Jesper Hansen, der har store forventninger til IoT som et nyt vækstområde.
Læs også: Telenor lancerer SMS-afløseren RCS i Danmark
Se udvalg af hurtigt mobilt bredbånd hos Telia
Efterfølgende om emnet
Siden redaktionen publicerede artiklen er der kommet nyt i sagen. Lasse Olsen gik videre med sagen. 19/6/2020 blev historien fulgt op med nyheden; Afstemning: Hvor mange smart-produkter har du i dit hjem? – Følg det videre forløb her. Vi følger op på temaet. Læs de seneste nyheder her.