Netflix-abonnement med reklamer kan koste omkring 50 kroner

Ekspert mener, at Netlifx med reklamer kan blive kæmpe succes, men advarer mod nogle af de begrænsninger, reklameabonnementet kan få.

Netflix-abonnement med reklamer kan koste omkring 50 kroner

Ifølge et nyt rygte fra Bloomberg kan Netflix’ kommende reklameabonnement komme til at koste mellem 7 og 9 dollars per måned, det vil sige fra omkring 50 kroner.

Det billigste abonnement i dag koster 9,99 dollars per måned i USA og det billigste i Danmark koster i dag fra 79 kroner for det billigste abonnement, og så er det den laveste opløsning og kun streaming på en skærm ad gangen.

Netflix kan blive op mod 30 kroner billigere med reklamer

Det mest populære abonnement er full HD på to skærme ad gangen, og det koster 114 kroner om måneden. Lander prisen på omkring 50 kroner, kan man altså barbere små 30 kroner af den faste abonnementspris hver måned, hvis man kan leve med reklamerne.

Det oplyses ikke, om reklamemuligheden vil omfavne alle abonnementerne hos Netflix eller om det kun bliver som et endnu billigere alternativ til det nuværende billigste.

Selvom det for mange ikke lyder fristende med reklamer midt i yndlings Netflix-serien, skal ikke undervurdere, hvor populært det kan ende med at blive, forklarer tech-ekspert og chefredaktør på mobilsiden.dk, Daniel Søgaard Hald. “Spotify lancerede musikstreaming med reklamer i 2015 og har i dag 256 millioner aktive brugere på dette – det er flere gratis end betalende kunder. Så der er helt sikkert kunder at hente for Netflix med et reklamebaseret abonnement. Skal det blive en succes for Netflix, skal det dog være betydeligt billigere end det, rygterne indikerer. Eller endnu bedre, gratis.”

Se også: Mobilabonnement med Netflix

Reklamer før og under streaming – ikke efter

Bloomberg skriver, at Netflix vil vise omkring fire minutters reklame per time program. Det er nogenlunde det samme som konkurrenterne.

Det hedder sig også, at der kan blive vist reklamer før og under programmet, men at der ikke kommer reklamer, når programmet er færdigt.

Bloomberg oplyser også, at Netflix måske holder børneprogrammerne frie fra reklamer, også selvom man har reklameabonnementet. Det samme kan efter sigende også gælde selskabets eget originale materiale.

Se også: Bedste telefoner at se Netflix på

Reklameabonnement lægger begrænsning på indholdet

Tilbage i april meddelte streaminggiganten, at reklameabonnementet skulle debutere til næste år, men siden har der været flere rygter, der har hævdet, at abonnementet kan være klar allerede i slutningen af 2022. Dette nyeste rygte hævder, at Netflix kan være klar med reklameabonnementet på mindst et halvt dusin markeder i sidste kvartal i år.

Under selskabets seneste earnings call bekræftede Netflix, at man til at begynde med ikke får adgang til hele kataloget, hvis man tegner det nye reklameabonnement. Det kan have at gøre med licensaftaler med forskellige studier. På det seneste har vi også hørt, at Netflix måske nu vil tillade offline viewing med reklameabonnementet.

Daniel Søgaard Hald advarer dog mod begrænse indholdet i reklameabonnementet: “Det vil være en stor fejl af Netflix, hvis det billigere reklamebaserede abonnement bliver begrænset på indhold. Brugerne kan leve med reklamer til en billigere pris, men ikke hvis det også går ud over udvalget, de får adgang til. Spotifys reklamebaserede abonnement begrænser for eksempel ikke indholdet”, forklare han.

Netflix kan tjene milliarder på reklamer

Man vurderer, at reklamer på Netflix kan tjene op til 8,5 milliarder dollars til selskabet i 2027.

En undersøgelse udført af Digital TV Research i maj viser, at det globale ad-supported video on demand (AVOD)-marked kommer til at vokse med 70 milliarder dollars frem til 2027, hvor USA kommer til at stå for de 31 milliarder dollars.

Netflix er ikke den eneste streamingtjeneste, der går via reklamer for at skaffe nye kunder. I marts bekræftede Disney+, at de har planer om et lignende abonnement, der skal være tilgængeligt fra slutningen af året. Tidligere denne måned bekræftede de desuden, at abonnementet begynder i december og kommer til at koste 7,99 dollars om måneden – det kan svare til 59 kroner om måneden omregnet til danske priser.

Under Warner Bros. Discoverys earnings call for Q2 2022 fortalte de, at de undersøger mulighederne for et abonnement med reklamer, der skal gå i luften i januar 2023 og sker ved at slå HBO Max og Discovery+ sammen.