Det globale smartwatchmarked falder

For andet kvartal i træk falder salget af smartwatch og nedgangen rammer både Apple og Samsung - indisk producent er nu større end Samsung.

Det globale smartwatchmarked falder

Salget af smartwatches faldt på globalt plan med 1,5 procent i perioden fra januar til marts 2023. Det er dermed andet kvartal i træk, hvor salget falder.

Ifølge tal fra Counterpoint Research har alle de store aktører som Apple, Samsung og Huawei oplevet nedgang i årets første kvartal. Årsagen siges at være lavere efterspørgsel på teknikprodukter på grund af den stramme verdensøkonomi.

Se også: Bedste smartwatch

Salget eksploderer i Indien

Indien var det eneste lys i mørket. Der er salget af smartwatchet steget med 121 procent i forhold til året inden. Det er især efterspørgslen på entry-level ure, der er steget.

Counterpoint vurderer, at spimle smartwatch, der ikke har et decideret styresystem, står for 34 procent af alle solgte smartwatch. Omkring 40 procent af alle solgte smartwatch i Indien i Q1 kostede mindre end 2.000 indiske rupier, svarende til cirka 180 kroner, vurderer Counterpoint.

Ser man på regioner, stod Indien for 27 procent af alle solgte smartwatches. På andenpladsen lå Nordamerika med 26 procent, mens Kina lå nummer tre med 18 procent efter en kraftig øgning på 28 procent.

Se også: Bedste smartwatch til sport

Indisk producent større end Samsung

Apple er stadig den producent, der har den største markedsandel med 26 procent, mens det indiske mærke Fire-Boltt overhalede Samsung og indtog andenpladsen med ni procent af markedet.

Samsung lå nummer tre efter et fald på 15 procent på det globale marked i forhold til året før.

Se også: Priser på smartwatch