Smartwatches sælger nu bedre end schweiziske ure
Smartwatches vinder konstant indpas i flere og flere forbrugeres hverdag, og det går ud over den traditionelle urindustri anført af de mange ikoniske schweiziske ure.
Fremgangen i salget af smartwatches betyder, at der for første gang sælges flere smarte ure end schweiziske ure. Det fremgår af nye tal fra analyseinstituttet Strategy Analytics, hvor der i 4. kvartal af 2015 blev solgt 8,1 mio. smartwatches.
Læs også: Schweizisk ursalg presses af smartwatches
I forhold til samme periode året forinden er der tale om en enorm vækst på 316 %, og det rækker altså til et salg, der lige præcis overgår salget af de schweiziske ure med et salg på 7,9 mio. styk. Samtidig skete der et fald på 5 % for salget af de traditionelle ure, og det kan der være en god forklaring på.
“Industrien for de schweiziske ure har været meget langsomme til at reagere på udviklingen af smartwatches. Industrien har stukket hovedet i sandet og håbet, at smartwatches ville forsvinde,” siger direktør for Stratey Analytics, Neil Mawston.
Sådan er det som bekendt ikke gået. En af de schweiziske urproducenter har dog taget konkurrencen til sig. Det er TAG Heuer, som i november måned lancerede uret ”Connected”. Her kombineres schweizisk urdesign med Googles Android Wear-software. Pris: 10.000 kroner.
Læs også: Casio lancerer hårdført Android Wear-smartwatch
Derfor er det på ingen måde TAG Heuer, der bidrager til fremgangen af smartwatches med en markedsandel på kun 1 %. Det er – ikke overraskende – Apple, der med Apple Watch står for hele 63 % af salget, mens Samsung må nøjes med 16 %.