Baggrund: Hvad er mobil-stegkoder?
Du har måske set dem rundt omkring. Et billed med nogle sort/hvide streger – populært kaldet en stregkode.
Billedet er en 2D-stregkode, kaldet en QR Code, der kan aflæses med mobiltelefonen.
Hvis man har installeret et lille program, kan koden scannes med mobiltelefonen, der på den måde kan læse information, der er gemt i koden.
Faktisk er det megen og kompliceret information, en stregkode kan rumme.
Den største kode kan rumme lidt mere end 7000 tegn, hvilket svarer til knap tre tætskrevne A4-sider.
Almindeligvis rummer stregkoden dog kun eksempelvis et link eller noget kontaktinformation.
QR står for Quick Response – eller på dansk, hurtigt svar.
Fejlmargen
QR koderne bruger en teknologi, der sikrer mod fejl eller beskadigelse af koden.
Det betyder, at store dele af koden kan være ødelagt, men at koden stadig kan aflæses af mobilen.
Fejlkorrektionen har åbnet op for en trend med at indarbejde logoer eller billeder i koderne, som altså stadig kan aflæses korrekt.
Stregkoder til turen
DSB bruger allerede stregkoderne til at give deres kunder oplysninger og underholdning på togturen.
I S-togene ses der rundt omkring 2D-stregkoder, som passagererne kan scanne.
I stregkoderne gemmer sig links til information om alt muligt, fra reklamer til links til konkurrencer.
Læs mere om DSB’s stregkoder her.
En koncertbillet i en stregkode
Mobilsiden.dk skrev for nylig om Billetlugen.dk’s nyeste tiltag, hvor man i stedet for en fysisk billet får tilsendt en stregkode på mobilen, der kan scannes ved spillestedet, når man møder frem til en koncert.
Hurtigt, nemt, billigere end at sende et brev, og godt nyt for regnskoven.
Men noget tyder på, at det kun er starten på en mængde af muligheder.
Uendelige muligheder
I virkeligheden er stregkodens muligheder ikke begrænset til at bruges som billetter, som det ses herhjemme.
Stregkoderne kan bruges alle steder, hvor det er nødvendigt eller praktisk at hente og gemme information.
Alle steder, hvor man ser en annonce, en reklame, eller anden information, man passere i forbifarten, men som man kunne tænkes at ville gemme, kan man forestille sig, at der også skal være en stregkode.
I Japan er den født
Stregkoden er født i Japan, og især i hjemlandet er koden populær.
Overalt i bybilledet ses stregkoden – på vejskilte, visitkort, i aviser og blade, på reklamer og billboards.
Japanerne hiver flittigt mobilen frem og henter information ned på telefonen, som koncertdatoer, links til hjemmesider og en masse andre ting.
QR koden er skabt i 1994 af den japanske virksomhed Denso-Wave, der har frigivet koden, så alle i dag kan benytte systemet.
Mere om mobile stregkoder
Denne artikel er den første i en lille serie om QR koder.
Vi bringer snarest mere om hvordan du aflæser koderne på din mobil, samt hvordan du skaber dine egne koder.