Sådan er du stillet, hvis din mobil bliver væk under reparation
Det sker ind imellem, at en mobiltelefon, der er indsendt til reparation, forsvinder.
Men hvordan er du som forbruger stillet, hvis din mobil bliver stjålet, mens den er på værksted?
Det forsøger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen at give svaret på – men det er desværre ikke et entydigt svar.
– “For at afgøre, om den erhvervsdrivende skal betale erstatning for den stjålne ejendel eller ej, skal man se på, om han har udvist en såkaldt ansvarspådragende adfærd. Med andre ord skal man vurdere, om den erhvervsdrivende har opbevaret og aflåst din vare forsvarligt,” siger Henrik L. Sedenmark, der er jurist hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Så længe reparatøren har opbevaret din ejendel forsvarligt, kan han ikke gøres ansvarlig – det vil dog altid komme an på en konkret vurdering i de enkelte sager.
3 gode råd når mobilen skal til reparation
- Hvis din ejendel er værdifuld, så understreg over for den erhvervsdrivende, at han skal opbevare den forsvarligt.
- Få et indleveringsbevis, når du afleverer din vare til reparation. Dels sikrer du, at du får den rigtige vare udleveret efter endt reparation, dels sikrer du, at der ikke senere opstår strid i tilfælde af tyveri.
- Du skal melde det til politiet, hvis din vare bliver stjålet, mens den er til reparation. Det er typisk dit forsikringsselskab, der betaler erstatning for tyveriet.