Telenor: Vi skræmmer ikke kunderne væk
Fra den 15. december skal Telenors erhvervskunder betale pr. påbegyndt minut i stedet for pr. påbegyndt sekund. Teleselskabet forventer dog ikke, at ændringen vil betyde en reducering af kundekredsen.
– “Det kan vi selvfølgelig ikke udelukke, men vi tror faktisk ikke, at det bliver særligt mange, for vi synes, at vi har gjort os umage for at stå med et samlet attraktivt tilbud. Nogen vil opleve en stigning, nogen vil ikke blive berørt, og nogen vil opleve det som mere attraktivt. Men selvfølgelig skal vi tjene penge – ellers har vi ikke råd til investere. Og vi investerer i år en milliard i dansk infrastruktur,” siger Telenors erhvervsdirektør Jesper Hansen til business.dk.
Regningen kan blive 35 procent dyrere
Analysefirmaet Netplan har lavet en analyse af 65.000 opkald for en kunde, der viser, at overgangen fra sekund- til minuttaksering kan medføre en regning, der er op til 35 procent højere. Det sker, fordi størstedelen af samtalerne varer mindre end et halv minut.
– “Det får ret store konsekvenser for kunderne, men er en fantastisk forretning for operatørerne, der kan øge omsætningen. Og det er de små kunder, der rammes hårdest, fordi de ikke har den volumen, som større kunder har,” siger seniorkonsulent Jesper Haumann fra Netplan til business.dk.
Kunderne får andre fordele
Selv om Telenors kunder kan se frem til en dyrere taksering på opkaldene, mener Jesper Hansen, at der er andre ændringer, som kommer kunder til gode.
– “Den pakke, vi går ud med, rummer også en nedsættelse af taksterne på fastnettelefoni og mere attraktive mobilprodukter til mindre virksomheder med flere minutter og mere dataforbrug. Vi mener selv, at vi har gjort en række af vores produkter til mindre erhvervsvirksomheder mere attraktive. Man kan derfor ikke se isoleret på ændringen fra sekund- til minuttaksering,” siger Jesper Hansen til business.dk.
Den 1. november indførte TDC ligeledes ændringen fra sekund- til minut-takering. Telia har ikke umiddelbart planer om at gøre det samme.