Mobilbrugerne gider ikke høre om mobilvirus og sikkerhed
Godt 81 procent af deltagerne i en undersøgelse mener, at andre end dem selv, må løse problemer omkring virus og spam på mobilen. Mobilbrugerne gider ganske enkelt ikke bruge deres tid på sikkerhed og 56 procent mener, at mobilenhederne bør være sikret ved købet.
I mange år har alle med en computer, selv skulle tage hånd om deres egen sikkerhed, f.eks. ved at have firewall og antivirus installeret. Men med mobiltelefonerne er det omvendt, her forlanges det, at andre har sørget for dette på forhånd.
Generelt udgør angreb på mobilen ikke den store risiko, men det er kun et spørgsmål om tid, inden vi skal tage det rigtig alvorligt, mener antivirus-producenten McAfee, der står bag undersøgelsen.
– "Det er stadig lettere for hackere, og andre ondsindede personer, at gå efter vores mail og computere. Men i takt med, at folk bliver bedre til at beskytte sig, søges andre veje. Mobilen er derfor et oplagt angrebsmål, fordi den er meget personlig for os – vi er simpelthen tilbøjelige til, at reagere spontant på ting, vi modtager på den", siger Jan Volzke fra McAfee Mobile til Mobilsiden.dk
Generelt er vores mobiler åbne, som en ladeport for trusler, da 94 procent enten ikke har eller ikke ved, om deres mobil en beskyttet. En tilsvarende undersøgelse fra F-Secure viser, at 86 procent, ikke har gjort noget for at beskytte sig.
McAfee opfordrer mobilbrugerne til at være mistænksomme, når der kommer en besked – også selvom ens bedste ven er afsender. Kommer der f.ek.s en sms med teksten "Hej. Husk lige de 200 kroner du skylder mig. Kan du overføre dem til konto xxx", bør man sikre sig, beskeden er reel inden beløbet overføres. Der kunne jo være tale om det såkaldte fishing, hvor en besked på overfladen ser ud som om den kommer fra en ven, men hvor formålet er, at franarre folk penge.
I undersøgelsen svarer 86,3 procent, at hverken dem selv eller nogen de kender, har oplevet virus på mobilen.