Første test af Toyota bZ4X – en lovende elbil
Bedre sent end aldrig. Toyota har langtfra været de hurtigste på markedet med en ren elektrisk bil – faktisk er de flere gange blevet beskyldt for, at holde udviklingen tilbage. Men nu er deres første elbil her endelig og vi har været ude at køre i den. Det her er starten på vores test af Toyota bZ4X og vores allerførste indtryk. Rammer Toyota plet med bZ4X? Læs med i denne artikel.
Læs også: Toyota præsenterer elbilen bZ4X i København
Introduktion af Toyota bZ4X
Spørger man Toyota, er de absolut ikke tilbageholdende, når det kommer til udviklingen af fuldelektriske biler. Det beviste de også, da de ud af det blå fremviste 15 forskellige elbiler og planer om at lancere 30 modeller inden 2030. Nu er den første elbil fra Toyota lanceret, og de første biler vil være at finde på vejene sidst på året.
bZ-navnet er kommet for at blive
Lad os lægge ud med en kort introduktion af Toyota bZ4X. I navnet står bZ for Beyong Zero, som er en betegnelse for Toyotaer, der udelukkende er designet som ren elbil. Der er altså tale om en ny serie af biler. 4 står for bilens størrelse og X for typen (SUV/crossover). bZ4X er bygget på e-TNGA-platformen, der er designet og optimeret til elbiler og kan tilpasses forskellige typer af elbiler.
Størrelsesmæssigt er Toyota bZ4X lidt længere, bredere, lavere og længere akselafstang end en RAV4. Den kommer med enten en enkelt elektrisk motor eller to, på henholdvis 204 og 218 hestekræfter. Den har en tophastighed på 160 km/t og en acceleration fra 0-100 km/t på ned til 6,9 sekunder. Rækkevidden er på op til 513 kilometer (WLTP) og opladning sker med op til 150 kW – det svarer til 0-80 procent på omkring en halv time.
Pris og garanti
Når det kommer til garantien på batteriet i bZ4X garanterer Toyota, at batteriet efter 10 års brug eller 1.000.000 kilometers kørsel – alt efter, hvad der kommer først – som minimum stadig har 70 procent af sin oprindelige kapacitet til rådighed. Med Toyota Relax er der 10 års garanti eller 160.000 kilometer på alle komponenter, der får bilen til at køre. Inkluderet er også en 5 års serviceaftale.
Prisen på Toyota bZ4X starter ved 397.990 kroner. Læs mere om pris og udstyr på Toyota bZ4X.
Specifikationer
Toyota bZ4X | Enkelt motor (FWD) | Dobbelt motor (AWD) |
Ydeevne | 150 kW / 204 hk 0-100 km/t på 7,5 sek. Tophastighed på 160 km/t |
160 kW / 218 hk 0-100 km/t på 6,9 sek. Tophastighed på 160 km/t |
Batteri og rækkevidde (WLTP) | 71,4 kWh 513 km |
71,4 kW 461 km |
Opladning | 11 kW AC (0-100 % på cirka 6,5 timer) og 150 kW DC (0-80 % på 30 min.) | |
Siddepladser | 5 siddepladser og 2 med isofix-beslag | |
Bagagerum | 452 liter | |
Platform | e-TNGA | |
Infotainmentsystem | Toyota m. Apple CarPlay og Android Auto | |
Euro NCAP-bedømmelse | Ikke testet | |
Andet | 10 år/160.000 km fabriksgaranti 10 år/1 mio. km batterigaranti på 70 % kapacitet |
|
Pris | Fra 397.990 kr. | Fra 444.990 kr. |
Dette kunne vi lide ved Toyota bZ4X
Komfort og plads
Toyota bZ4X er en overraskende stor og rummelig bil, hvor der uden problemer er plads til hele familien. På de to forsæder sidder man rigtig godt, hvor sæderne giver fornuftig mulighed for tilpasning. Jeg havde ingen problemer med at finde en optimal siddestilling og samtidig kunne se over rattet til førerdisplayet. Der er let adgang via tryk- og berøringsknapper til de mest anvendte funktioner og en fornuftig stor og lysstærk infotainmentskærm. Dog følte jeg, at jeg skulle række lidt for meget ud efter skærmen i midterkonsollen.
Det er en fornøjelse af køre bZ4X og man føler sig hurtigt tryg i den. Styringen er let og præcis, uden at kræve alt for meget input. Affjedringen er meget komfortabel, suger bump i ujævne veje til sig og den er tilpas hurtig. Det havde været rart med en Sport-funktion, der gjorde affjdringen mere responsiv og sjovere – hvis lysten til at træde lidt hårdere på speederen pludselig skulle opstå.
bZ4X har ikke mulighed for One-Pedal Drive, men har en fysisk knap, hvor man kan aktivere en lidt kraftigere regeneration, når speederen slippes. Her er mulighed for at vælge en eco-kørefunktion, men desværre er her ingen sport-funktion, hvilket også siger lidt om målgruppen.
Der er ikke noget handskerum i bZ4X, men her er rigeligt med opbevaringsmuligheder, trådløs opladning af mobiltelefon og kopholdere foran og bagi.
Bagi er pladsen også rigtig god, hvor der er god højde samt fornuftig benplads. Desværre er det ikke muligt at stikke fødderne meget ind under forsæderne, hvilket går ud over benpladsen.
Bagagerummet på 452 liter er rigeligt stort til de fleste familier, der er let adgang til det og her er indrettet med små praktiske rum. Der er desværre intet frunk i bZ4X.
Se også: Seneste nyheder om elbiler
Simpel software og opkobling
Det er ikke den mest avancerede software man finder i bZ4X, men den er til gengæld let at finde rundt i. Førerdisplayet er af en god kvalitet, let at aflæse og giver de mest nødvendige informationer. Placeringen af førerdisplayet virkede inden min testtur i bZ4X som et underligt valg, men det fungerer faktisk rigtig godt.
Infotainmentskærmen i midterkonsollen er også af en tilfredsstillende kvalitet. Der er god lysstyrke og god skærmopløsning samt en rimelig brugervenlig software. Man kommer hurtigt rundt i softwaren, der virker til at have rigeligt med hardware-kræfter. Her er en fremragende navigation, OTA-opdateringer, en overraskende god dansk assistent samt mulighed for både trådløs Apple CarPlay og Android Auto.
Med MyT-appen er der mulighed for at finde bilen, se køredata, se batteri-tilstand, fjernstyring af klimaanlæg og adgang til Toyota Charging Network.
Der er desværre ikke mange funktioner i infotainmentsystemet, som samtidig ikke giver mulighed for at ændre mange indstillinger for bilen. Den slags skal gøres på førerdisplayet. Det kan virke lidt gammeldags, at de to skærme ikke taler bedre sammen.
Skønt udsyn
Toyota bZ4X er mere en crossover end en SUV. Men selvom den er lavere end en SUV, er der virkelig godt udsyn i den. Her er store ruder hele vejen rundt og fremragende udsyn af bagruden. Bagspejlet og specielt sidespejlene er store og man får hurtigt overblik over trafikken omkring bilen.
Sikkerhed i top
Godt nok er Toyota bZ4X ikke testet hos Euro NCAP endnu, men den er spækket med sikkerhedsudstyr og funktioner. Toyota Safety Sense, der er standard i alle modeller, indeholder forskellige sikkerhedssystemer, der skal være med til at forhindre ulykker eller som minimum begrænse følgerne. Det er funktioner som aktivt nødbremsesystem, vejbaneassistent med aktiv styring, vejskilteassistent, fjernlysassistent, nødstyreassistent, airbags mellem forsæder, vejkrydsassistent.
Derudover er der 8 airbags, anti-piskesmældssæder, deformerbare pedaler og ratstamme, forstærkninger i højtryksstål, sikkerhedskarosseri med energiabsoberende konstruktion og mere til. Vi forventer helt klart, at Toyota bZ4X får topkarakter hos Euro NCAP.
God lyd fra JBL
Toyota bZ4X kommer i tre udstyrsvarianter: Essential, Active og Executive. Modellen vi testede af bZ4X var Executive med dobbelt elektrisk motor – altså den absolut dyreste variant. Executive-modellen kommer med alt i udstyr, herunder et JBL-lydanlæg. Er du til kvalitetslyd i bilen, vil vi klart anbefale dig, at ofre penge på denne lydopgradering. JBL-anlægget er ikke det bedste vi har hørt, men spillede overraskende godt. Her var en nydelig detaljeret diskant og en dejlig dyb bund. Desværre koster Executive fra 459.990 kroner, men du får også 20 tommer alufælge, kunstlædersæder, sædevarme bagi, ventilerede forsæder, el-justerbart førersæde, panoramaglastag og fjernbetjent parkering.
Garantien
For dig der er bekymret for batterigarantien ved skiftet til en elbil, er Toyota bZ4X nok dit bedste bud. Der gives nemlig 10 års garanti på batteriet, eller 1 million kilometer, med en batterikapacitet på minimum 70 procent.
Derudover er der 8 års/160.000 km fabriksgaranti, en udvidet 10 års garanti, eller 160.000 kilometer, med Toyota Relax og 12 års garanti mod gennemtæring.
Dette kunne være bedre ved Toyota bZ4X
Designet
Toyota bZ4X er bestemt ikke en grim bil, set udvendigt fra. Den er helt klart kønnere i virkeligheden end på billeder, og efter kort tid med den, synes jeg faktisk ganske godt om designet. Derimod er jeg ikke fan af designet på instrumentbrættet, brugen af blankpoleret sort plastik og interiørfarven.
Selvom der er god plads og komfortabelt i kabinen i bZ4X, er der lidt for gråt og kedeligt. Her kan desværre ikke vælges nogle lidt friskere interiørfarver. Her er lidt for meget plastik og specielt af pianolak-typen. Det blanke plastik bliver hurtigt beskidt, fedtet og ridset samt kan give genskin fra solens stråler. Vi kan dog godt lide det kraftige stof i højre side af instrumentbrættet.
Designet af gearvælgeren er et mysterie for mig. For at skifte mellem D, N og R på gearvælgeren skal man trykke ned på den, inden man kan skifte. Det virker ulogisk og unødvendigt.
Vi er dog slet ikke i tvivl om, at det er solidt bygget og nok skal holde lang tid.
Siddestilling på bagsædet
Siddestillingen på bagsædet er ikke fantastisk, medmindre du er er meget lav eller er et barn. Der skal være plads til et stort batteri under gulvet og derfor bagsæderne lave, og man får ikke god støtte ved baglårene. Der kompenseres for det ved en fornuftig plads til benene, men det er ikke optimalt. Det er dog, der på den lange køretur kan ende med at blive ukomfortabelt.
Toyota bZ4X lander snart til test
Overordnet er vi ret imponerede over Toyota bZ4X, der virker som en solidt bud på en elbil. Forbrugerne viser stor interesse i SUV’er og elbiler, og her rammer bZ4X ganske plet. Vi har indtil videre meget godt at sige om den og meget lidt dårligt.
Dette er kun starten på en stor test af Toyota bZ4X og vores allerførste indtryk. Inden længe får vi Toyota bZ4X til test i en hel uge, hvor vi vil teste den efter vores ti kvalitetsparametre. Læs her hvordan vi tester elbiler.
Se også: Test af elbiler