Hemmeligheden bag BMWs nye elbiler afsløret
BMWs elbiler under det nye “Neue Klasse” forventes at blive lanceret i 2025, med en ny generation af batteri og elektrisk motorteknologi. I de kommende elbiler fra BMW er der tænkt på bæredygtighed, aerodynamik og batteriteknologi.
Se også: BMW vil kickstarte elbilen med Neue Klasse
BMW satser stort på 2025-elbilerne
BMW’s teknologichef, Frank Weber, var ikke beskeden ved deres bilmærkets sidste Innovation Conference, hvor han fortalte, at der med Neue Klasse-elbiler vil der ske et stort teknologisk spring. Blandt andet med et nyt batteri, der vil passe til alle biler. BMW kalder det nye koncept ”pack-to-open-body”, hvor der også vil være et stort fokus på bæredygtighed og genanvendelighed.
Bæredygtighed tages seriøst hos BMW
BMWs fokus på bæredygtighed og genanvendelse skyldes, at der i dag kun genanvendes 9 procent af al råmateriale, og der er derfor behov for nytænkning. Nogle af disse nye teknologier bliver en del af Neue Klasse-bilerne, som kommer i 2025. I blandt disse er en helt nye lille BMW i3 og næstegenerations BMW iX3.
Hvordan kan en rund battericelle hjælpe?
Modsat andre bilproducenter, der arbejder ud fra samme celle-til-chassis-koncept, prøver BMW ikke af fylde hver sprække med batterier, og vælger en “easyfit modulær løsning”, som blandt andet lander dem sænker tyngdepunktet og giver undervognen en højere stivhed. Denne løsning understøtter også reparations- og vedligeholdelsearbejde.
Derudover har de nye batterier en højere energitæthed, hvilket giver en 30 procent længere rækkevidde. BMW hævder også at Neue Klasse vil slå tidligere modeller med mindst 25 procent, når det kommer til aerodynamisk effektivitet. En ny type dæk er også på vej, der vil mindske modstanden med op til syv procent.
Læs også: BMW i1 og i2 er fuldelektriske entry-level biler med Neue Klasse
Hurtigere opladning
Ikke nok med det, er der også endnu hurtigere opladning på vej. Uden at sætte nogle tal på fortæller teknologichefen, at kombinationen af et 800 Volt system og en ladestation med en høj effekt kan lade elbilen op på den tid det tager at hente en kop kaffe.
Mere plads og vildere ydeevne
Fremtidens BMV-elbiler forventes at kunne have op til fire elektriske motorer. Elbiler vil blive udviklet fra den lille 1-serie og helt op til den store X7.
Effekten vil variere fra 268 hk op til hele 1341 hk. Batteripakkerne vil matche bilernes størrelse og ejernes behov fra 75 kWh og op til 150 kWh. Alt er muligt, men ikke nødvendigvis praktisk:
”At gå all-in på enormt batteri og ekstrem rækkevidde er ikke løsningen, for størrelses- og vægtstraffen er kontraproduktiv”, fortæller Frank Weber. “I stedet skal vi få det bedste ud af hver watt-time ved yderligere at reducere rullemodstanden, forbedre aerodynamikken og øge energieffektiviteten ombord,” slutter han.
Se også: Nyheder om elbiler