Nyt BYD Blade batteri med 1.000 km rækkevidde
BYD har haft enorm succes med deres LFP Blade Batteri, som de benytter i deres egne elbiler og sælger til en lang række af de andre store elbilproducenter på markedet. Senere i år vil BYD præsentere 2. generation af Blade-batteriet, der forventes at byde på store forbedringer.
Se også: Se alle elbiler fra BYD i Danmark
Højere energitæthed og kapacitet
BYDs batterivirksomhed, FinDreams, har haft stor succes med LFP-batteri, der går under navnet Blade Battery.
BYD er verdens andenstørste producent af elbilbatterier efter CATL. BYDs Blade-batteri er markedet mest populære LFP-batteri blandt elbilproducenterne. Du kan læse mere om fordele og ulemper ved LFP-batterier her.
Der er store forventninger til næste generation af batteriet, der efter præsentationen sandsynligvis hurtigt vil være at finde i de første elbiler.
En af de vigtigste opgraderinger i det nye batteri vil være energitætheden, som forventes at nå 190 Wh/kg. Det nuværende Blade-batteri har en energitæthed mellem 140 og 150 Wh/kg. Det er altså en opgradering på op til 35 procent.
Det oprindelige bladbatteri, der blev introduceret i 2020, revolutionerede elbilindustrien ved at give billigere litiumjernfosfatbatterier (LFP) en energitæthed, der gjorde dem konkurrencedygtige med NCM-batterier. Dette blev gjort ved at arrangere de enkelte celler i et bladlignende arrangement i batteripakkerne, deraf navnet bladbatteri. Et sådant arrangement øgede pladsudnyttelsen med 50 procent sammenlignet med eksisterende LFP-batterier på det tidspunkt.
Dertil vil det nye Blade-batteri muligvis blive tilbudt med større kapacitet. Med en højere kapacitet og energitæthed er det forventet, at det kan presse rækkevidde op på 800 til 1.000 kilometer.
Derudover vil andengenerations-batteriet have en lettere vægt for den samme kapacitet og have en lavere strømforbrug.
Elbilerne vil falde i pris
Konkurrencen på batterimarkedet for elbiler er intens. Prisen på materialerne til batterier er faldet og forventes at blive ved med at falde. Der er mange producenter, der vil have en bid af batterikagen.
CATL er den absolut største producent af batteri med en markedsandel på 44,87 procent i marts 2024, men BYD er størst på LFP-batterier.
BYD udvider med både produktion af elbiler i Europa samt produktion af batterier til elbiler i Europa.
Prisen på elbilbatterier forventes allerede i år at falde med 60 procent, og vil blive ved med at blive billigere frem til 2030. De lavere priser på elbilbatterier betyder også, at priserne på elbiler vil falde.
Se også: Tjek de billigste elbiler på markedet
Vi anbefaler:
De fem bedste elbiler der kan leases for 4.000 kroner
Seneste nyt om elbiler, der kommer i 2023, 2024 og 2025
De bedste elbiler i Danmark lige nu
Guide til billigste ladeboks for elbiler