Porsche skruer ned for satsning på elbiler
Porsche havde lagt en plan for overgangen til en næsten ren elbil-portefølje, men må på grund nedgang i salget holde liv i brændstofbilerne i længere tid.
Se også: Priser, specifikationer og bedømmelser på populære elbiler
Porsche holder liv i brændstofbiler
Det var oprindeligt Porches mål, at elbiler skulle udgøre 80 % af det samlede salg i 2030, men lavede om på de planer tidligere i år, hvor overgangen til elbiler så ud til at tage længere tid end forventet. Nu må Porsche igen trækker flere elbilinitiativer tilbage.
Porsche er ramt af en lavere interesse for deres elbiler. Med et salg af deres eneste elbil, Taycan, der er faldet med 50 % i de første ni måneder af 2024, erkendte Porsches økonomidirektør Lutz Meschke, at de ser “en afmatning i BEV-overgangen (Battery Electric Vehicle)”. Porsche er hårdest ramt på salget i Kina.
Men Porsches problemer er ikke kun begrænset til Kina, hvor en strøm af mere avancerede lavpriskonkurrenter oversvømmer markedet, men også til Europa og USA.
Afmatningen kommer på trods af, at Porsche tidligere i år lancerede den opgraderede Taycan 2025 med større rækkevidde, ydeevne og forbedret design. Porsche har også netop introduceret og leveret de første fuldelektiske Macan – en sporty og familievenlig SUV.
Ifølge økonomidirektøren foretrækker kunderne i premium- og luksussegmentet stadig biler med forbrændingsmotor.
Porsche er på vej med flere elbiler, herunder en 718 (Boxster og Cayman) og en ny højtydende premium-SUV, men forventer nu også at introducere disse med forbrændingsmotor og som plug-in hybrider. Porsche vil også introducere andre nye biler med benzinmotor, herunder ny Panamera og Cayenne, hvor sidstnævnte angiveligt var ment som ren elbil.
Se også: Test, bedømmelse og pris på Porsche Macan Electric
Perspektivering
Det er ikke let at være producent af biler i premiumklassen og sportsvogne i overgangen til elbiler. Hvor Porsche tidligere har kunnet vise sig frem med store motorer og masser af hestekræfter, kan elbiler til en brøkdel af prisen på en Porsche tilbyde samme ydeevne og acceleration.
Derudover tilbyder specielt de kinesiske producenter nogle ekstremt velbyggede biler i høj kvalitet til priser, hvor ingen andre kan være med. Det er dermed blevet svært for de veletablerede bilproducenter i premiumklassen, at positionere sig på kvalitet og ydeevne – og hvad gør man så, når man er Porsche? Porsche har deres brand og gode køreegenskaber, men spørgsmålet er om det er nok. Det er nok netop det, som Porsche skal finde ud af nu.
Se også: Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Vi anbefaler:
Alle elbiler fra Porsche i Danmark
Billigste hjemmeopladning og ladeboks
Find den bedste og billigste forsikring til elbil
Test og anmeldelser af elbiler