Salget af kinesiske elbiler i EU falder igen

For fjerde måned i træk har elbiler fra Kina en lavere markedsandel i 2024 end i 2023. Det sker efter forhøjede toldsatser i EU. BYD overhaler samtidig MG indenom i Europa.

Salget af kinesiske elbiler i EU falder igen

De kinesiske bilproducenter oplever faldende salg i Europa, efter EU har indført forhøjede toldsatser på kinesisk producerede elbiler.

Nye tal fra Dataforce viser, at kinesiske elbilproducenter stod for 8,2 procent af de indregistrerede elbiler i Europa i oktober. Det er et lille fald fra 8,5 procent i september og den fjerde måned i træk, hvor markedsandelen lå under niveauet for samme måned året før.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Kinesisk boom vendt til nedgang

Efter flere år med hurtig vækst i Europa er væksten gået fuldstændig i stå og snarere vendt til en mindre tilbagegang siden juli. Da indførte EU midlertidige toldsatser på kinesisk producerede elbiler, som bragte importafgifterne helt op på 45 procent.

Foto: Bloomberg

De endelige toldsatser trådte i kraft den 30. oktober efter flere måneders forhandlinger med Kina og justeringer af satserne.

”Det ser ikke ud til, at de kinesiske bilproducenter leverede et højt antal biler” i oktober, ligesom de gjorde i juni forud for den oprindelige toldstartdato,” siger Julian Litzinger, der er analytiker hos Dataforce, til Bloomberg.

Se også: Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026

BYD overhaler MG indenom i Europa

I mellemtiden fortsætter BYD med at udbygge sin tilstedeværelse i Europa.

For anden måned i de seneste tre år har BYD solgt flere biler end MG, som ellers længe har været det bedst sælgende kinesiske mærke i Europa. BYD’s salg blev mere end fordoblet i oktober til 4.630 biler i forhold til året før, oplyser Jato Dynamics.

Mærke Salg i oktober Årlig forandring
BYD 4.630 +167 %
MG 3.846 -56 %
Xpeng 1.137 +302 %
Omoda 279
Zeekr 249
Leapmotor 231 +600 %
Alle kinesiske mærker 11.113 -10 %

Hos MG faldt antallet af leverede biler med 56 procent i oktober til 3.846 eksemplarer.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Perspektivering

Det faldende salg af kinesiske elbiler i EU sker på et tidspunkt, hvor der sker store forandringer på elbilmarkedet og tydelige handelsspændinger mellem Kina og EU.

I Europa har elbilmarkedet haft et svært år, da store lande som Tyskland har skåret ned på de statstilskud, der var med til at stimulere efterspørgslen.

Antallet af indregistrerede elbiler i EU steg godt nok med 6,9 procent i oktober, men det foreløbige samlede antal indregistrerede elbiler i EU i 2024 er 1,7 procent lavere end i 2023, viser tal fra ACEA.

Med regeringer, der flytter penge væk fra elbiler, ser udsigterne for den lokale, europæiske bilindustri dystre ud. Volkswagen overvejer fabrikslukninger i hjemlandet – noget der tidligere har været utænkeligt – mens Stellantis lukker en fabrik i Storbritannien.

Vi anbefaler:
Disse elbiler er Bedst i Test
Priser på Danmarks billigste elbiler
Stem på din favorit til Årets elbil 2025