Salget af kinesiske elbiler i EU falder igen
De kinesiske bilproducenter oplever faldende salg i Europa, efter EU har indført forhøjede toldsatser på kinesisk producerede elbiler.
Nye tal fra Dataforce viser, at kinesiske elbilproducenter stod for 8,2 procent af de indregistrerede elbiler i Europa i oktober. Det er et lille fald fra 8,5 procent i september og den fjerde måned i træk, hvor markedsandelen lå under niveauet for samme måned året før.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Kinesisk boom vendt til nedgang
Efter flere år med hurtig vækst i Europa er væksten gået fuldstændig i stå og snarere vendt til en mindre tilbagegang siden juli. Da indførte EU midlertidige toldsatser på kinesisk producerede elbiler, som bragte importafgifterne helt op på 45 procent.
De endelige toldsatser trådte i kraft den 30. oktober efter flere måneders forhandlinger med Kina og justeringer af satserne.
”Det ser ikke ud til, at de kinesiske bilproducenter leverede et højt antal biler” i oktober, ligesom de gjorde i juni forud for den oprindelige toldstartdato,” siger Julian Litzinger, der er analytiker hos Dataforce, til Bloomberg.
Se også: Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
BYD overhaler MG indenom i Europa
I mellemtiden fortsætter BYD med at udbygge sin tilstedeværelse i Europa.
For anden måned i de seneste tre år har BYD solgt flere biler end MG, som ellers længe har været det bedst sælgende kinesiske mærke i Europa. BYD’s salg blev mere end fordoblet i oktober til 4.630 biler i forhold til året før, oplyser Jato Dynamics.
Mærke | Salg i oktober | Årlig forandring |
BYD | 4.630 | +167 % |
MG | 3.846 | -56 % |
Xpeng | 1.137 | +302 % |
Omoda | 279 | – |
Zeekr | 249 | – |
Leapmotor | 231 | +600 % |
Alle kinesiske mærker | 11.113 | -10 % |
Hos MG faldt antallet af leverede biler med 56 procent i oktober til 3.846 eksemplarer.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Perspektivering
Det faldende salg af kinesiske elbiler i EU sker på et tidspunkt, hvor der sker store forandringer på elbilmarkedet og tydelige handelsspændinger mellem Kina og EU.
I Europa har elbilmarkedet haft et svært år, da store lande som Tyskland har skåret ned på de statstilskud, der var med til at stimulere efterspørgslen.
Antallet af indregistrerede elbiler i EU steg godt nok med 6,9 procent i oktober, men det foreløbige samlede antal indregistrerede elbiler i EU i 2024 er 1,7 procent lavere end i 2023, viser tal fra ACEA.
Med regeringer, der flytter penge væk fra elbiler, ser udsigterne for den lokale, europæiske bilindustri dystre ud. Volkswagen overvejer fabrikslukninger i hjemlandet – noget der tidligere har været utænkeligt – mens Stellantis lukker en fabrik i Storbritannien.
Vi anbefaler:
Disse elbiler er Bedst i Test
Priser på Danmarks billigste elbiler
Stem på din favorit til Årets elbil 2025