3 ud af 4 nye elbiler i oktober var kinesiske
Omtrent 3 ud af 4 nye elbiler på vejene i oktober var fra kinesiske bilproducenter.
Se også: Se alle elbiler i Danmark
Kinesiske bilmærker stod for 76 % af elbil-salget
Kinas andel af det globale marked for elbiler nåede op på 76 procent i oktober, oplyser landets brancheorganisation for bilindustrien. Mellem januar og oktober nåede salget af elbiler op på 14,1 mio. enheder, hvoraf 69 procent af salget fandt sted i Kina.
Tallene tyder på, at Kina er på vej til at øge sin andel af det globale marked for elbiler. Sidste år var lige under 60 procent af de nye elbilregistreringer i Kina.
Langt størstedelen af det globale salg af elbiler sker i Kina, EU og USA, hvor Kina dominerer markedet. Men de nye højere toldsatser, som de vestlige markeder har indført i de seneste år, har truet med at bremse Kinas hastigt voksende industri.
Selv om det bliver stadig sværere for kinesiske virksomheder at komme ind på de vestlige markeder, er den store efterspørgsel og støtte til elbiler i hjemlandet fortsat. Kina fordoblede for nylig tilskuddet til bilkøbere for at støtte køb af elbiler for forbrugere, der bytter deres konventionelle biler ud.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
I Europa ser elbilmarkedet anderledes ud
Godt nok var 3 ud af 4 nye elbiler i oktober kinesiske, men elbilerne blev hovedsageligt solgt i Kina. Tager man et nærmere kig på salget i Europa, har de kinesiske bilproducenter en samlet andel på 11 procent.
De kinesiske bilproducenter rammes i Europa af den nye importtold, som gør det langt dyrere at importere elbilerne. Derfor ser det ud til, at kinesiske producenter nu fokuserer på hybridbiler, som ikke rammes af de nye toldafgifter.
Heller ikke i Danmark oplever de kinesiske mærker den store succes, hvor specielt Tesla og Volkswagen klarer sig godt. Også Skoda med deres Enyaq haft stor succes de seneste tre måneder.
De mest populære elbilproducenter i Danmark i 2024 er – indtil videre – BYD og Xpeng, der side og side kæmper intenst med markedesandele på henvoldvist 3,23 og 3,19 procent.
Andre kinesiske bilmærker i Danmark – som Voyah, Maxus, Hongqi og MG har markedsandele under 1 procent.
Se også: Tal om elbiler – statistik og salgstal i Danmark
Perspektivering
Kinesiske elbilproducenter har svært ved at få fat på det danske marked på grund af konkurrence fra veletablerede mærker, som danskerne kender. De kinesiske mærker frister med skarpe priser, høj kvalitet og store udstyrspakker, men danskerne lader sig – endnu – ikke lokke.
Spørgsmålet er, om det kommer til at ændre sig i 2025, hvor nye og billigere elbilmodeller fra kinesiske producenter introduceres i Europa. Her kan priserne komme ned omkring 150.000 kr., hvor de vestlige bilproducenter ikke har direkte konkurrenter til endnu.
Læs også: Danskerne gider ikke købe kinesiske elbiler
Vi anbefaler:
Få den bedste forsikring til din elbil hos if
Disse elbiler er Bedst i Test
Se priser på de billigste elbiler
Se kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026