Hvad er forvarmning af batteri og kabine i en elbil?
Forvarmning. Det er et ord, som man som elbilist hurtigt lærer at kende. Men hvad er forvarmning af elbil, og hvorfor er det vigtigt?
Forvarmning dækker over to ting:
- Opvarmning af kabinen i elbilen, inden man kører af sted på en kold vintermorgen
- Opvarmning af elbilens højtvoltsbatteri, inden man ankommer til en lynlader for at opnå maksimal ladeeffekt
Vi guider dig her til begge typer af forvarmning.
Se også: Se alle elbiler i Danmark
Alt om forvarmning af kabinen i elbil
Læs alt om, hvad forvarmning af kabinen er, hvordan du forvarmer kabinen i din elbil og hvor lang tid det tager at forvarme kabinen.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Hvad er forvarmning af kabinen i en elbil?
De fleste, hvis ikke alle, elbiler er i dag internetopkoblede og kan derfor betjenes via en app fra bilproducenten. Se alle apps fra bilproducenterne til at styre elbilen.
I bilens app kan man forvarme kabinen, så der er dejlig lunt, inden man sætter sig ind i bilen. Det er især praktisk i vinterhalvåret, hvor man undgår at komme ud til en kold elbil.
Forvarmning af kabinen fjerner også is og sne fra ruden, ligesom det i nogle biler kan hjælpe lidt mod døre og ladedæksel, der ellers kan fryse fast i hård frost.
Har du elbilen stående i en hjemmelader, bruger forvarmningen også strøm fra ladeboksen på at forvarme bilen, så du slipper for at skulle bruge strøm fra batteriet under kørslen. Det forlænger rækkevidden og mindsker strømforbruget under kørsel.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Hvordan forvarmer man kabinen i en elbil?
Det varierer fra app til app, hvor du aktiverer forvarmning. Funktionen ligger typisk på forsiden af appen som en tydelig fremhævet genvej, da det er en af de mest anvendte funktioner i elbilers apps til smartphones. I mange apps er det også muligt at angive en temperatur, som man ønsker kabinen forvarmet til.
Forvarmning kan også planlægges både i bilens infotainmentskærm og i appen, så det automatisk sker på bestemte ugedage på bestemte tidspunkter. Dette er en fordel, hvis du har faste tidspunkter på dagen, hvor du kører om morgenen.
Se også: Priser på de billigste elbiler i Danmark
Hvor lang tager det at forvarme en elbils kabine?
Hvor lang tid det tager at forvarme elbilen varierer fra elbil til elbil og alt efter, om elbilen har varmepumpe eller PTC-varmer. Typisk tager det få minutter, og så er der allerede en behagelig temperatur i elbilen.
Er der hård frost og mange minusgrader, skal du regne med op mod fem minutter – måske længere tid, før al is på forruden er væk.
Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Alt om forvarmning af elbilbatteri
Læs mere om, hvad forvarmning af batteriet i en elbil er, hvordan man forvarmer batteriet i forskellige elbiler og hvor lang tid det tager at forvarme batteriet i en elbil. Se også eksempler på elbiler med batteriopvarmning.
Se også: Guide til valg af ladeløsning til hjemmet
Hvad er forvarmning af batteriet i en elbil?
Forvarmning af batteriet (også kaldet prekonditionering eller preheating) vil sige, at elbilen opvarmer højvoltsbatteriet til den optimale driftstemperatur, som typisk er mellem 20 og 30 grader.
En optimal driftstemperatur på et elbilbatteri er nødvendig for at opnå en høj ladeeffekt og dermed hurtig opladning, når man lader bilen op ved en offentlig lynlader (DC-opladning). Forvarmning af batteriet er ikke nødvendigt og gør ingen forskel ved AC-opladning (hjemmeladning).
Se også: Sammenlign elbilers rækkevidde og ladehastighed
Hvordan forvarmer man batteriet i en elbil?
Det er forskelligt fra elbil til elbil, hvordan man forvarmer batteriet. Mange elbiler er designet til automatisk at forvarme, når du sætter destinationen i bilens navigationssystem til en lynlader. Bemærk, at du ofte skal finde laderen i søgefunktionen til opladere frem for blot at navigere til den omtrentlige adresse, hvor lynladeren befinder sig.
Elbilens navigationssystem er ofte ikke smart og kan ikke nødvendigvis gætte, at du vil lynlade bilen og ønsker et varmt batteri, medmindre du vælger den specifikke lynlader på listen over opladere i navigationssystemet.
Nogle elbiler har også en batteriindstilling, så du manuelt kan aktivere forvarmning af batteriet. Det foregår ofte i indstillinger og på en skærm relateret til batteri og/eller opladning. På skærmen kan du se, hvor mange minutter der er, til batteriet er fuldt opvarmet.
Andre elbiler er designet, så de hele tiden holder batteriet forvarmet under kørsel. Denne funktion kan dog slås fra, hvis man ikke ønsker dette, da det giver et øget strømforbrug.
Det er desuden en myte, at batteriet bliver tilstrækkeligt forvarmet af blot at køre. Kørsel med accelerationer og regenerering af strøm ved opbremsninger genererer lidt varme, men som regel ikke nok til at forvarme batteriet til den optimale temperatur. Forvent derfor ikke et forvarmet elbilbatteri af en times motorvejskørsel, inden du ankommer til en lynlader. Elbilen skal have igangsæt forvarmningen – enten manuelt eller ved at du navigerer til en lynlader i god tid, inden opladningen begynder.
Se også: Tal om elbiler – statistik og salgstal i Danmark
Hvor lang tid tager det at forvarme batteriet i en elbil?
Der er flere faktorer, der afgør, hvor lang tid det tager at forvarme batteriet i en elbil. Det afhænger fuldstændig af den udvendige temperatur, ligesom der er forskel på, hvor effektive varmesystemer der anvendes i den enkelte bil.
Forvarmning af elbilens batteri kan derfor tage alt fra fem minutter til 30-45 minutter alt efter elbil og vejrforhold.
Se også: Overlæs i elbil? Se sammenligning af elbilers lasteevne
Elbiler med batteriforvarmning
Ikke alle elbiler understøtter forvarmning. Eksempler på elbiler, der understøtter forvarmning af batteriet, er:
- Audi Q4 e-tron (2025)
- Mercedes-Benz EQA
- MG4 Electric
- Nissan Ariya
- Renault Megane E-Tech Electric
- Renault Scenic E-Tech Electric
- Skoda Enyaq (2025)
- Tesla Model 3
- Tesla Model Y
- Volkswagen ID.3
- Volkswagen ID.4
- Volvo EX30
- … og mange flere