Solid-state batterier kan ende med at skuffe

En ny undersøgelse slår fast, at der ikke er så store forbedringer i solid-state batterier i forhold til nuværende batteriteknologi i elbiler.

Solid-state batterier kan ende med at skuffe

Der er enorme forventninger til de kommende solid-state batterier til elbiler, der har fået navne som “drømmebatteri” og “næstegenerations elbilbatteri”. Men det kunne tyde på, at forventningerne er alt for høje.

Solid-state batterier er længe blevet set som en lovende teknologi til elbiler, med forventninger om længere rækkevidde, hurtigere opladning og bedre sikkerhed. Men en ny undersøgelse sår dog tvivl om, hvor store forbedringer denne batteritype reelt tilbyder.

Se også: Sammenlign alle elbiler i Danmark 

Solid-state batterier kun 0,74 % mere energitætte

Hvor meget bedre er solid-state batterier? Et nyt studie viser, at forbedringerne er minimale, hvis man sammenligner med litium-ion batterier, som allerede er tilgængelige.

Resultaterne af studiet viser, at et solid-state batteri kun opnår en 0,74 % højere energitæthed i forhold til avancerede litium-ion-batterier, hvilket er langt mindre end forventet. Solid-state batterier forventes at have en energitæthed på 272 Wh/kg, mens nuværende lithium-ion-batterier aktuelt er oppe på 250-270 Wh/kg.

Det er samtidig næppe nok til at retfærdiggøre de høje produktionsomkostninger og tekniske udfordringer, der er ved at udvikle og producere solid-state batterier, konkluderes det i undersøgelsen.

Blandt de problemer, forskerne peger på, er den høje massefylde, skrøbelighed og vanskelige forarbejdning. Disse faktorer komplicerer fremstillingen og reducerer den reelle gevinst i energitæthed. Derudover er der tekniske udfordringer som dannelse af lithiumdendritter og hulrum ved grænseflader, som skaber yderligere barrierer for kommercialisering.

Som svar på disse begrænsninger peger forskerne nu på hybridløsninger, såsom komposit-elektrolytter og quasi-solid-state batterier, der kombinerer faste og flydende elementer. Disse metoder forsøger at bevare den høje stabilitet og ioniske ledningsevne, men med forbedret fleksibilitet og fremstillingsvenlighed.

De første solid-state batteri forventes klar til elbiler tidligst i 2027, hvor man i løbet af den tid sandsynligvis også vil se forbedringer på nuværende batterityper. Det bliver spændende at se, om solid-state batterierne til den tid skuffer eller imponerer.

Se også: Elbiler med længste rækkevidde

Perspektivering

Hvilke batterityper findes der til elbiler og hvilke fordele og ulemper er der ved den? Lige nu er batterier af typen litium-ion og LFP de mest anvendte i elbiler.

Bliv klogere på batteriteknologier som NMC, LFP og solid state.

Se også: Sådan passer du bedst på elbilens batteri

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Disse elbiler er Bedst i Test
Se hvilke elbiler der kommer i 2025, 2026 og 2027