Ford opgiver næstegenerations software til biler
Den softwaredefinerede bil må vente hos amerikanske Ford, der nu dropper deres næste generation af bilsoftware, kaldet FNV4.
Se også: Alle elbiler fra Ford i Danmark
Ford dropper storstilet softwareprojekt
FNV4, som skulle være hjernen i fremtidens el- og benzinbiler fra Ford, er blevet droppet på grund af store forsinkelser og alt for høje omkostninger, fortæller flere kilder til nyhedsbureauet Reuters.
FNV4 skulle gøre bilerne smartere, billigere at producere og nemmere at opdatere med nye funktioner. Men Ford har nu besluttet at bruge erfaringerne fra projektet til at forbedre deres nuværende software og satser i stedet på et mindre team i Californien, der arbejder med avanceret teknologi og billigere elbiler.
Ford ønsker stadig at udvikle biler, hvor alle funktioner – fra sæder til sikkerhedssystemer – er koblet op på en samlet, effektiv softwareplatform. Men det er svært, fordi mange dele af bilen kommer fra forskellige leverandører med hver deres kode, og det skaber både kompleksitet og kvalitetsproblemer.
Mens Tesla og flere kinesiske mærker, som Xpeng og NIO, har været hurtige til at bygge egen software og sende OTA-opdateringer til bilerne, har Ford og andre traditionelle producenter haft sværere ved at følge med. Det skyldes bl.a. gamle produktionsmetoder og mange forskellige softwaresystemer i samme bil.
Fords direktør Jim Farley siger, at hurtighed er nøglen til at kunne konkurrere, og Ford vil fremover fokusere på at udvikle softwarebaserede biler – ikke kun elbiler, men også benzin- og hybridmodeller. Målet er bl.a. at kunne tilbyde køberne ekstra funktioner som selvkørende teknologi via softwareopdateringer eller abonnementer.
Se også: Disse elbiler gør det bedst i test
Ford bliver sat tilbage i udviklingen
Der er fart på udviklingen hos Tesla og kinesisk bilproducenter, men også producent som Volvo, har lanceret deres første softwaredefinerede elbil, Volvo ES90.
At Ford opgiver FNV4 og skal “starte forfra” betyder, at de bliver sat tilbage i en udvikling, hvor de i forvejen er bagud.
Projektets stop er et stort tilbageslag, da Ford allerede har tabt milliarder på elbiler og softwareudvikling. Alligevel tror ledelsen på, at erfaringerne vil hjælpe dem med at komme stærkere videre.
En softwaredefineret bil er en bil, hvor funktioner og systemer i høj grad styres af software i stedet for mekanik og enkeltstående komponenter. Det gør det muligt at opdatere bilen trådløst – ligesom man opdaterer en smartphone – så den kan få nye funktioner, forbedringer og fejlrettelser over tid.
Se også: Se garantien på alle elbiler i Danmark
Perspektivering
Infotainmentskærm, software og opkobling bliver vigtigere og vigtigere for forbrugerne, når de skal købe ny bil, da det højner oplevelsen med og i bilen.
Vil du gerne have en bil med et rigtig godt infotainmentsystem? Se elbiler med bedste infotainmentsystemer.
Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Disse elbiler klarer sig Bedst i Test
Hvad koster Danmarks billigste elbil?
Se alle kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027