Xiaomi tjener snart penge på elbiler

Det går fremragende for Xiaomis elbilforretning, Xiaomi Auto, der oplever stor succes med elbilen SU7. Allerede i år giver elbilforretningen overskud.

Xiaomi tjener snart penge på elbiler

Ifølge Xiaomis direktør, Lei Jun, bliver virksomhedens elbilforretning, Xiaomi Auto, profitabel allerede i løbet af 2025.

Xiaomi Auto havde i 1. kvartal 2025 et underskud på cirka 450 mio. kr. trods en bruttofortjeneste på knap 4 mia. kr.

Siden lanceringen af sedanen SU7 i marts 2024 har Xiaomi solgt mere end 258.000 eksemplarer, og mærkets anden elbil, SUV’en YU7, er for nylig blevet præsenteret.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Xiaomi SU7

Xiaomi vil udfordre Porsche og Tesla – og har fart på

Xiaomi Auto blev etableret som et datterselskab under Xiaomi tilbage i 2021 med et erklæret mål om at være en af verdens fem største bilproducenter. Foreløbig bliver Xiaomi SU7 dog produceret af den kinesiske statsejede bilproducent BAIC Group, så Xiaomi har lidt vej endnu.

Ambitionerne er dog skyhøje, og Xiaomi ser sig selv som en udfordrer til ingen ringere end Porsche og Tesla. Kigger man på ydeevnen i den ypperste udgave af Xiaomis sedan, SU7 Ultra, er den da bestemt også på højde med Tesla Model S Plaid og Porsche Taycan Turbo S. Xiaomi SU7 har dog slet ikke samme brandværdi ligesom et premium-mærke som Porsche, men det er noget, der kan opbygges gennem mange års hårdt arbejde.

Xiaomi adskiller sig derimod på at give kinesiske forbrugere en helt unik brugeroplevelse med massivt fokus på infotainmentsystemet. Xiaomis elbiler er tæt integreret med mærkets øvrige økosystem, som tæller produkter i alle retninger: smartphones, tablets, elløbehjul, robotstøvsugere, smart-tv og alverdens smart home-produkter.

I de seneste måneder har Xiaomi dog mødt lidt modstand, da særligt to sager har tynget techgiganten. Først skete der i marts 2025 en dødsulykke i Xiaomi SU7, hvor tre personer omkom, mens de kørte med Xiaomis førerassistentsystemer aktiveret. Hændelsen førte til øget regulering af markedsføringen af førerassistentsystemer i Kina og gav et gevaldigt fald i Xiaomis aktiekurs.

Efter ulykken udsendte Xiaomi en softwareopdatering, der begrænsede SU7 Ultras maksimale ydelse, hvilket førte til utilfredshed blandt mange ejere, der følte sig snydt for bilens fulde potentiale.

Samtidig blev Xiaomi beskyldt for vildledende markedsføring af en valgfri motorhjelm af kulfiber til SU7 Ultra, som blev promoveret med funktionelle luftkanaler, der ikke fungerede som beskrevet.

De mange uheldige sager på én gang førte til et fald i salget på 55 procent i april, og Xiaomi har siden lovet at genoprette tilliden ved at forbedre kvaliteten, være mere transparent i markedsføringen og udvide porteføljen – foreløbig med YU7.

Xiaomi oplever dog stadig enorm interesse for SU7, der aktuelt er intet mindre end 350 dages ventetid på at få leveret.

Det er planen, at Xiaomi SU7 skal introduceres i Europa senest i 2027.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Xiaomi YU7

Alternativer til Xiaomi SU7

Ligesom vi kender fra Xiaomi inden for forbrugerelektronik, udmærker Xiaomis elbiler sig ved at give virkelig meget for pengene.

Xiaomi SU7 er en sedan i mellemklassen, som konkurrerer med elektriske sedaner som Tesla Model 3Hyundai Ioniq 6BYD SealXpeng P7Hongqi EH7Volkswagen ID.7 og BMW i4. Se priser og specifikationer på alle sedaner.

Hvis Xiaomi SU7 skal true de nuværende spillere på markedet, kræver det en virkelig skarp pris, for Xiaomi er kommet mange år senere ind på elbilmarkedet end de fleste andre spillere. Hvis vi får Xiaomi SU7 at se i Danmark inden 2027, forventer, at den kan komme til at koste omkring 275.000 kr., hvilket vil være en konkurrencedygtig pris.

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Xiaomi: Innovativ smart home-teknologi
Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler