Så meget bedre er BYDs nye Blade-elbilbatteri

BYDs 2. generation Blade LFP-batteri giver længere rækkevidde, hurtigere opladning, bedre holdbarhed og er billigere at producere.

Så meget bedre er BYDs nye Blade-elbilbatteri

Med lanceringen af anden generation af Blade-batteri, lover BYD både længere rækkevidde, hurtigere opladning, længere holdbarhed, forbedret sikkerhed – og lavere priser.

Vi tager her et kig på de opgraderinger, som elbiler med det nye batteri vil byde på.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Fem store fordele ved BYD Blade 2. generation

Herunder tager vi et kig på de store forbedringer, som BYDs nye LFP-batteri vil byde på. Batteriet blev annonceret sidste år og forventes klar i de første elbilmodeller i år.

Læs om de fem største opgraderinger i det nye 2. generation LFP-batteri sammenlignet med det gamle.

Se også: Alle elbiler fra BYD i Danmark

#1 30 % højere energitæthed

Det nye Gen 2 Blade-batteri øger energitætheden fra 160 Wh/kg til hele 210 Wh/kg – en forbedring på over 30 %. Det betyder i praksis, at fx en BYD Seagull, som før havde en rækkevidde på ca. 300 km, nu kan nå omkring 400 km på én opladning, uden at bilen bliver større eller tungere.

Med både højere kapacitet og energitæthed er det forventet, at det kan presse rækkevidden op på 800 til 1.000 kilometer.

#2 Lynhurtig opladning

Opladningstiden er også blevet revolutioneret. Mens den første generation understøttede såkaldt 3C-opladning (80 % opladning på 30-40 minutter), kan Gen 2-batteriet klare op til 8C-opladning.

Det betyder, at batteriet kan oplades til 80 % på bare 15-20 minutter – altså cirka en halvering af opladningstiden.

#3 Længere levetid

Holdbarheden er forbedret til over 5.000 fulde opladningscyklusser, svarende til op mod en million kilometers kørsel. Det nuværende Blade-batteri har i forvejen en af markedets bedste holdbarheder med 3.000-4.000 cyklusser.

#4 Højere sikkerhed

BYDs Blade-batteri har allerede gjort sig bemærket for sin høje sikkerhed. Den nye generation forbliver stabil selv ved temperaturer over 300 °C og kan modstå både overopladning og ekstreme forhold uden at miste funktionalitet.

#5 Billigere elbiler

En af de mest opsigtsvækkende forbedringer er, at det nye batteri er 15-20 % billigere at producere pr. kilo. Takket være BYDs cell-to-body-design, som integrerer batteriet direkte i bilens struktur, kan man maksimere energien på mindre plads.

Resultatet er elbiler, der både er billigere og bedre.

BYD planlægger at masseproducere Gen 2 Blade-batteriet i både Kina, Europa og resten af Asien. Særligt et marked som Europa, som BYD satser meget på, vil få glæde af den nye teknologi.

BYD er dog ikke de eneste, som er på vej med meget forbedrede LFP-batterier, som kan ende med at gøre NMC-batterier forældede. Også CATL, LG, Samsung og andre arbejder på LFP-teknologi.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Perspektivering

Den hurtige udvikling i batteriteknologi skaber usikkerhed for elbilkøbere. Nye og bedre batterier lanceres løbende, hvilket kan gøre nuværende modeller hurtigt forældede og føre til markant værditab.

Privatleasing kan være en tryg løsning. Her betaler du en fast månedlig ydelse og undgår risikoen for værditab. Mange aftaler kan endda opsiges med kort varsel – typisk efter 12 måneder.

Læs mere om fordelene ved privatleasing af elbil.

Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Priser på Danmarks billigste elbiler
Sådan passer du bedst på elbilens batteri
Seneste nyt om elbiler, der kommer i 2025, 2026 og 2027
Guide til billigste ladeboks for elbiler