Toyota målløs over BYD’s lynhurtige elbiludvikling

Toyota blev målløs over BYDs udviklingstempo: Hvor Toyota bruger fire år på en ny model, klarer BYD det på 18 måneder – og ændrer design helt til sidst.

Toyota målløs over BYD’s lynhurtige elbiludvikling

Toyota-ingeniører blev ifølge Reuters ”målløse”, da de i 2020 begyndte at samarbejde med kinesiske BYD om udviklingen af elbilen bZ3 til det kinesiske marked. BYD foretog store ændringer i design og komponenter helt sent i udviklingsprocessen – noget der er fuldstændig utænkeligt i Toyotas verden, hvor modeller fastlægges tidligt og gennemgår flere år med prototyper og test. Den japanske bilgigant, som er kendt for sin grundighed og pålidelighed, ser BYD’s tilgang som både imponerende og risikabel.

BYD har halveret udviklingstiden til 18 måneder mod Toyotas fire år – uden at gå den traditionelle vej med mange fysiske prototyper og omfattende testkørsler. I stedet benytter BYD digitale simulationer, arbejder parallelt i teams og kontrollerer størstedelen af forsyningskæden selv.

Den kinesiske elbilgigant lancerer nye modeller i et tempo, der efterlader konkurrenterne bagud. Siden 2020 har BYD introduceret over 40 nye biler, mens Tesla til sammenligning kun har lanceret én.

Toyota anerkender, at BYDs tilgang rummer vigtige læringspunkter, men fastholder sin mere konservative tilgang til udvikling af hensyn til at sikre bilernes kvalitet og driftssikkerhed – et område, hvor Toyota ligger hele i top.

Se også: Se Toyotas udvalg af elbiler

Toyota bygger grundigt – BYD bygger hurtigt

Kontrasten mellem Toyota og BYD er ikke blot et spørgsmål om tempo, men om to grundlæggende forskellige verdenssyn i bilindustrien. Hvor Toyota ser biludvikling som et omhyggeligt håndværk, ser BYD det som en teknologisk sprint. Toyota optimerer kendte processer og bygger videre på sin globale tillid til kvalitet og pålidelighed – især med hybridbiler, der fortsat udgør en stor del af salget i markeder, hvor elbiler endnu ikke har slået bredt igennem.

BYD repræsenterer derimod en ny industriel logik: hastighed, skalerbarhed og en konstant strøm af modeller. Det er en tilgang, der ligner it-branchen mere end klassisk bilproduktion. BYDs filosofi om at lancere modeller hurtigt og forbedre dem løbende efter lanceringen ville være utænkelig hos Toyota – men den virker.

Det interessante er, at begge strategier virker, men i vidt forskellige kontekster. Toyota udnytter sin position i det globale mainstreammarked, mens BYD vinder frem dér, hvor elbiler er i vækst og politisk prioriteret.

I Danmark stod Toyota for 6,4 procent af salget af elbiler i første halvår 2025, mens BYD stod for 2,1 procent af salget.

Se også: Se BYDs udvalg af elbiler

Perspektivering

Vil du se mere om, hvordan de forskellige bilmærker klarer sig i Danmark og i Europa? På Mobilsidens statistikside kan du se salget af elbiler og elbilmærker i både Danmark og Europa.

Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Priser på Danmarks billigste elbiler
Sådan passer du bedst på elbilens batteri
Seneste nyt om elbiler, der kommer i 2025, 2026 og 2027
Guide til billigste ladeboks for elbiler