Billige elbiler med 50 % længere rækkevidde på vej

Virksomheden 24M's nye kompakte og billige batteridesign øger elbilers rækkevidde med 50 % uden at øge størrelsen. Det vil give billigere elbiler med længere rækkevidde end i dag.

Billige elbiler med 50 % længere rækkevidde på vej

Ny dag – ny batteriteknologi. Med et helt nyt og kompakt batteridesign vil den amerikanske batterivirksomhed 24M Technologies fra 2028 levere billige elbilbatterier med 50 procent længere rækkevidde end i dag.

Den nye batteriteknologi kan øge rækkevidden fra 400 til 600 km, alt imens elbilerne bliver billigere – se fordelene ved det nye batteri.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Ny batteriteknologi giver elbiler 50 % længere rækkevidde

24M har udviklet batteriteknologien ETOP, der kan øge elbilers rækkevidde med op til 50 procent, uden at batterierne bliver større.

Ved at stable elektroder som tynde lag adskilt af polymer direkte i batteripakken frem for at opbygge den af individuelle battericeller i batterimoduler udnyttes op til 80 procent af batteripakkens volumen til energi mod kun 30-60 procent i traditionelle elbilbatterier.

Traditionelt anvender elbilbatterier den såkaldte cell-to-pack-opbygning, hvor cylindriske battericeller stables side om side, men det er ikke den bedste udnyttelse af pladsen.

Den helt nye måde at konstruere batterierne på giver en meget højere kapacitet, ”uovertruffen energitæthed”, lavere priser end den nuværende cell-to-pack-teknologi og fleksible batteridesign. Teknologien kan bruges på flere batterikemier, bl.a. litium-ion-batterier som LFP og NMC samt sodium-ion-batterier.

I de kommende måneder vil et ”prominent bilmærke” teste prototyper af batteriteknologien, og sammen med andre bilmærker tester virksomheden teknologien til brug i fremtidens elbiler. Ifølge 24M kan produktionen starte i 2027, med batteriet kan finde vej i elbiler i 2028.

Se også: Se garantien på alle elbiler i Danmark

Billige elbiler med 600 km rækkevidde bliver standarden

Elbiler med dagens batteriteknologi har en gennemsnitlig rækkevidde i omegnen af 400 km. Hvis den nye batteriteknologi bliver til virkelighed, betyder det, at 600 km rækkevidde i stedet bliver normen. Og en elbil, der i dag kan køre hele 800 km, kan potentielt nå en WLTP-rækkevidde på 1.200 km.

Dermed forsvinder enhver rest af rækkeviddeangst, der måtte være tilbage hos dem, der endnu ikke har taget skiftet til elbilteknologien. Selv om elbiler allerede i dag er mere end kapable til at klare en lang bilferie, vil de med den bedre batteriteknologi fra 24M kunne give mere eller mindre samme lange køreoplevelse som en dieselbil.

Lykkes 24M med at kommercialisere teknologien, kan vi se frem til endnu billigere elbiler med længere rækkevidde end i dag.

Der er dog også mange ubekendte med en ny batteriteknologi som denne. Som altid er den største udfordring at få kommercialiseret teknologien og ikke mindst til en pris, som gør teknologien til et reelt alternativ til nuværende batteriteknologier. Den lange tidshorisont er også en stor hæmsko i et marked, hvor udviklingen af ny batteriteknologi går rasende hurtigt.

Vi har allerede elbiler på det danske marked med en rækkevidde på over 800 km, men nøglen til at øge rækkevidden i billigere elbiler er den højere energitæthed og de lavere produktionsomkostninger. Om 24M lykkes med det, vil kun tiden vise.

Se også: Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?

Perspektivering

Vil du vide mere om de forskellige batteriteknologier såsom LFP, NMC, solid state og natrium-ion-batteri? Se stor guide til fordele og ulemper ved batteriteknologier.

Læs mere mere om, hvorfor du på grund af den hastige udvikling af ny batteriteknologi bør overveje de mange fordele ved privatleasing.

Vi anbefaler:
Hyundai Ioniq 5 har lynhurtig opladning
Test og anmeldelser af elbiler
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Sådan passer du bedst på elbilens batteri