Dyrt at lade elbilen i vinter på disse tidspunkter
Med de såkaldte vintertariffer er det meget dyrere at oplade elbilen på specifikke tidspunkter af døgnet.
Tilgengæld betyder kommende lavere elafgifter, at det bliver billigere at lade elbilen op – se hvad vintertarifferne betyder for dig med elbil.
Se også: Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Oplad elbilen om natten og spar penge
Som elbilist kan tidspunktet på døgnet, hvor du lader bilen, gøre en stor forskel på elregningen. Især i vinterhalvåret er der penge at spare, hvis du planlægger din opladning klogt.
Vintertarifferne er 1. oktober trådt i kraft, som betyder, at det bliver det dyrere at transportere strøm rundt i elnettet. Dermed bliver strømmen generelt er dyrere i dagtimerne og markant dyrest i tidsrummet mellem 17 og 21, hvor forbruget er højest.
I netop disse aftentimer er det i gennemsnit omkring én krone dyrere at bruge en kilowattime strøm sammenlignet med nattetimerne. Lader du elbilen her, risikerer du derfor at betale den absolut højeste pris på døgnet.
Om natten er billedet et helt andet. Her falder både elpriser og tariffer, fordi forbruget er lavere, og elnettet ikke er presset på samme måde. For de fleste elbilister vil det derfor være en klar fordel at lade bilen i nattetimerne, hvor en fuld opladning kan klares til en brøkdel af prisen i forhold til opladning midt på dagen.
15-minutters intervaller på strømpriser
Fra oktober 2025 bliver strømpriserne endnu mere præcise, når hele Europa indfører afregning i 15-minutters intervaller.
Det vil betyde, at prisen på strøm i højere grad følger vejret. Når solen skinner, eller vinden blæser, bliver strømmen billig – og i nogle tilfælde endda negativ. Men når produktionen falder, kan priserne hurtigt stige igen.
Det ventes, at mange elselskaber, ladeoperatører og biler selv vil kunne styre opladningen, så den automatisk udnyttes på de billigste tidspunkter.
Se også: Sammenlign priser, specifikationer og kvalitet på elbiler
Nedsat elafgift får stor betydning
Fra 1. januar 2026 sænker regeringen elafgiften markant – fra 72,7 øre til blot 0,8 øre pr. kWh, svarende til EU’s minimumsafgift. For elbilejerne betyder det en mærkbar lettelse på elregningen. Med et årligt kørselsbehov på omkring 15.000 km svarer forbruget til cirka 3.000 kWh, og alene på opladningen giver det en besparelse på godt 2.100 kroner.
Den lavere afgift gør den nuværende ordning med elafgiftsrefusion stort set overflødig, dog med den undtagelse at besparelsen kun gælder fuldt ud for dem, der ikke i forvejen har en ladeløsning med refusion.
Selvom vintertarifferne fortsat gør det dyrere at lade bilen på visse tidspunkter af døgnet, vil den lavere elafgift samlet set betyde, at det generelt bliver billigere at oplade elbilen fra 2026.
Se også: Nedsat elafgift og ladeabonnement – alt du skal vide
Perspektivering
Er du i tvivl om, hvilken ladeaftale du skal vælge, og hvilken der er billigst? Få hjælp til at finde den rette ladeløsning til din elbil.
Vi anbefaler:
Billigste elbiler i Danmark
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Disse elbiler er bedst i test