Toyota: Sådan bliver verdens bedste infotainmentsystem

Toyotas nye softwareplatform Arene giver et hurtigere infotainmentsystem, trådløse opdateringer og bedre førerassistenter og gør Toyotas kommende elbiler mere attraktive.

Toyota: Sådan bliver verdens bedste infotainmentsystem

Toyota introducerer sin første softwaredefinerede platform. Hvis alle Toyotas løfter indfries, vil Toyota måske få verdens bedste infotainmentsystem.

Satsningen på den nye softwareplatform virker ambitiøs og indeholder mange innovative løsninger – sådan bliver verdens bedste infotainmentsystem.

Se også: Alle elbiler fra Toyota

Toyotas elbiler får bedre infotainmentsystem

Toyotas første softwaredefinerede platform, Arene, bliver grundlaget for infotainmentsystemet i kommende biler fra Toyota.

Softwareplatformen muliggør ægte over-the-air opdateringer, 5G-internetopkobling, naturlig stemmestyring ved at sige “Hey Toyota” og et nyt og stærkt forbedret infotainmentsystem med en optimeret brugerflade og widgets, der kan tilpasses. En hurtigere computer sikrer også en bedre betjeningshastighed.

Af billederne fra den nye Toyota RAV4 fremgår det også, at der er adgang til streamingapps som Spotify og SiriusXM, mens der er nem adgang til komfortindstillinger i bunden af infotainmentskærmen. Og mon ikke flere apps kommer til i fremtiden? Venstre side består af en simpel menustruktur som i dag, mens der er statusikoner i øverste højre hjørne.

Alt i alt har Toyotas infotainmentsystem en utrolig simpel og brugervenlig brugergrænseflade, som gør det meget nemt at betjene.

Også smartphone-appen er fornyet, hvor man kan tænde, låse/aflåse, åbne el-bagklap, åbne vinduer, åbne soltag, tænde lyset, dytte og aktivere havariblink. Toyota har også brugt bilens frontkamera som dashcam, så man kan dokumentere eventuelle trafikulykker uden at have et stort dashcam siddende i forruden.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Ny software skal løfte Toyotas elbiler ind i fremtiden

Toyotas nye softwareplatform markerer et afgørende vendepunkt for bilmærkets elbiler – også i Danmark. Hvor Toyota hidtil har haltet gevaldigt bagefter på det digitale område, introducerer Arene en softwaredefineret platform, som gør det muligt at opdatere bilens funktioner trådløst over-the-air, præcist som hos Tesla.

Forbedrede førerassistentsystemer (ADAS) og et nyt og hurtigere infotainmentsystem med 5G, stemmestyring og en mere intuitiv brugerflade betyder, at Toyotas kommende elbiler bliver langt mere tidssvarende, fleksible og fremtidssikrede. Toyota har dog lige glemt, at den massive kant rundt om skærmen hører til i en bil fra 2010’erne og ikke 2025.

Lykkes Toyota med at realisere sine mange løfter i praksis, kan det blive et af de bedste infotainmentsystemer på markedet.

Toyota får dermed ikke blot forbedret bilernes software, men også muligheden for at kombinere sin legendariske driftssikkerhed med software og brugeroplevelse på højde med de førende elbilproducenter. Det kan styrke det japanske bilmærkes position herhjemme, hvor Toyota kun er 12. størst på salget af elbiler i Danmark i 2025, hvilket selvfølgelig ikke er godt nok, når man er verdens suverænt største bilproducent.

I et marked som det danske, hvor købere forventer sømløs software og konstant opdaterede funktioner, kan Arene gøre Toyotas elbiler langt mere attraktive. Vi ved dog endnu ikke, hvornår softwaren finder vej i de første elbiler. Ejere af eksisterende Toyota-elbiler skal ikke forvente at se softwaren i eksisterende biler.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Perspektivering

Der er også stor forskel på softwaren i elbiler i forhold til funktioner, ydeevne, brugervenlighed og mere. Her kan du se overblik over elbiler med bedste infotainmentsystem.

Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Hvorfor vælge elbil?
Priser på de billigste elbiler i Danmark