EU: Slut med slukkede baglygter i biler
Det skal ifølge EU være slut med “mørkelagte” biler på vejene. Nye bilmodeller skal have tændte baglygter hele tiden for at mindske risikoen for farlige situationer – se hvilke biler de nye regler gælder for.
Se også: Find billigste elbil
Nye biler skal have tændte baglygter hele tiden
EU sætter ifølge Vi Bilägare en stopper for “mørkelagte” biler. Nye personbiler, der er typegodkendt fra 22. september 2024 og frem, skal nemlig have tændte baglygter hele tiden, og kørelys og positionslys skal lyse samtidig. Dermed undgår bilister utilsigtet at køre uden baglygterne tændt, hvilket kan skabe farlige situationer.
Kravet udvides i 2027, så reglerne gælder for alle nye biler og ikke kun dem, der er typegodkendt fra den 22. september 2024 – det vil sige også biler, der er typegodkendt før skæringsdatoen.
Formålet er at undgå farlige situationer i skumring, regn og tåge, hvor lyssensorer ikke altid tænder nærlys i tide, og hvor mange hidtil har kørt med kun forlygternes kørelys. Med de nye regler lyser bilen nu hele vejen rundt i dagslys og dårlig sigtbarhed, hvilket øger synligheden markant og reducerer risikoen for påkørsler bagfra.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler i Danmark
Slut med farlige mørkelagte biler på vejene
Hele miseren opstod i 2011, da EU tillod kørsel med slukkede baglygter i dagslys for at spare strøm og CO2. Effekten udeblev, fordi bilerne samtidig skiftede til strømbesparende LED-lygter, men konsekvensen blev, at mange fortsatte med slukkede baglygter i skumring og mørke. Det har skabt farlige situationer, som EU nu adresserer.
Nye biler skal hele tiden have tændte baglygter, så bilen lyser hele vejen rundt – også i dagslys og ved dårlig sigtbarhed.
I praksis har biler med lyskontakten på “A” (automatisk) allerede tændte for- og baglygter, når det bliver mørkt, men sensorstyring, som har været et krav siden juli 2016, fanger ikke altid pludselige ændringer i sigtbarheden – for eksempel ved tåge, kraftig regn og sne.
Kravet om baglygter, der altid skal være tændte, reducerer netop risikoen for dette. Det ændrer dog ikke på, at man som bilist i sidste ende har ansvaret for korrekt lygteføring. Forkert lygteføring vil fortsat koste en bøde.
Det er på høje tid, at EU genindfører nogle mere fornuftige regler på området, så trafiksikkerhed igen vægter højest. Med de nye krav om tændte baglygter mindskes risikoen for påkørsler bagfra forhåbentligt.
Vi anbefaler:
Hvilken forsikring til din elbil bør du vælge?
Disse elbiler er Bedst i Test