10 grunde til ikke at købe en elbil fra Volkswagen

Volkswagens elbiler er populære, men langt fra fejlfrie. Vi gennemgår de største svagheder og ulemper, som du bør kende til, før du vælger en elbil fra VW.

10 grunde til ikke at købe en elbil fra Volkswagen

Volkswagens elbiler er populære i Danmark, men de har også nogle væsentlige svagheder og ulemper, som potentielle købere bør kende.

Vi gennemgår her de 10 bedste grunde til ikke at købe en Volkswagen-elbil.

Se også: Alle elbiler fra Volkswagen

10 grunde til ikke at vælge en elbil fra Volkswagen

Selvom VW på mange måder er godt og sikkert valg af elbil, er der flere områder, hvor mærket halter efter konkurrenterne:

Se også: Sammenlign alle elbiler på pris og kvalitet

1. Softwareproblemer og langsomt infotainment

Softwaren er Volkswagens største akilleshæl. Den er præget af mange fejl og langsom betjening. Selvom nyere opdateringer har hjulpet, halter brugeroplevelsen stadig efter især Tesla, men også infotainmentsystemer med Android Automotive – både når det gælder brugervenlighed og hastighed.

Over the air-opdateringer er ofte forsinkede (hvis de overhovedet kommer, for der kan gå meget langt mellem opdateringerne).

Samlet set føles Volkswagens software mindre moderne og flydende end især Teslas, hvilket fortsat frustrerer mange ejere.

Se også: Disse elbiler er bedst i test

2. Irriterende touchknapper

Volkswagen erstattede fysiske knapper med haptiske touchknapper på rattet og under skærmen i ID.-modellerne. De er frustrerende at bruge, da man let kommer til at trykke forkert under kørsel.

Volumen- og temperatur-skyderne under skærmen er på størstedelen af de brugte modeller (før 2024) er af uforklarlige årsager ikke oplyste, hvilket gør det nærmest umuligt at justere varmen i mørke uden at tænde loftlyset.

På førerdøren er der kun to knapper til vinduerne, selvom der er fire el-vinduer i bilen. Du skal derfor trykke på en touch-knap, hvor der står “REAR”, for at de samme to knapper nu styrer bagvinduerne. Det er bare dumt design.

Heldigvis er VW blevet klogere og retter op på disse tåbeligheder i den kommende ID. Polo i 2026.

Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

3. Ustabil smartphone-app

Forbindelsen mellem bilen og Volkswagens app på telefonen er ofte ustabil. Mange ejere oplever, at de ikke kan se bilens status, starte forvarmning eller stoppe opladning, fordi appen mister forbindelsen til serveren. En app til styring af bilen skal bare være klippestabil, og det er Volkswagens app ikke.

Og nu hvor vi er ved Volkswagens apps, så har VW-ejerne fornøjelsen af at kunne bruge to apps: Volkswagen og MinVolkswagen. Saml dog tingene i én app, VW!

Se også: De bedste apps til at styre elbilen

4. Langsom opladning

Volkswagens elbiler i Europa anvender et 400-volt batterisystem med en ladehastighed på maks. 200 kW, hvilket giver ladetider fra 10 til 80 % på ned til 24 minutter. Det er ikke godt nok, når Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 har brugt 800-volt teknologi siden 2021 og klarer 10-80 % på 18 minutter og Xpeng G6 på kun 12 minutter.

Volkswagen tilbyder heller ikke 22 kW AC-opladning – selv som ekstraudstyr. Det er en skam for dem, der ønsker muligheden.

I begge tilfælde betyder det langsommere opladning. Her må VW gerne oppe sig meget snart.

Se også: Disse elbiler oplader hurtigst

5. Tvivlsom materialekvalitet i kabinen

Volkswagens biler er velbyggede og driftssikre, men indvendigt har særligt de tidlige modeller af ID.3 og ID.4 fået kritik for at bestå af meget hård plast i kabinen, hvilket ikke levede op til den kvalitet, som man kendte fra f.eks. en VW Golf eller Passat.

Volkswagens elbiler føles i dag stadig billigere end mange af konkurrenterne i samme prisleje.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

6. Højt værditab

Ligesom mange andre elbiler har VW lidt under store prisfald, men fordi udbuddet af let brugte ID.4’ere og ID.3’ere i Danmark er enormt, og fordi de nye modeller har fået fornuftige tekniske opdateringer, taber de ældre modeller værdi hurtigt. Det gør det mere økonomisk usikkert at købe en nyere Volkswagen-elbil fra ny.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af VW ID.4

7. Kedelig køreoplevelse

Volkswagens elbiler er bygget til at være sikre og komfortable, men de mangler ofte køreglæde. Styringen er meget let og uden føling, og bilen føles tung i sving. Hvis du er vant til en bil, der giver høj køreglæde, vil en elbil fra Volkswagen føles noget kedelig.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af VW ID.5

8. Lange og forvirrende udstyrslister

Volkswagen har historisk haft ry for at give en noget skrabet mængde standardudstyr, og det gælder også for elbilerne.

Funktioner som varme i rattet, premium-lyd eller komfortfunktioner kan hurtigt løbe op.

I et stigende antal konkurrerende elbiler fra især Kina er al ekstraudstyr standard, og så slipper man for at forholde sig til et væld af udstyrsvarianter. Det kunne VW lære noget af.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af VW ID.7

9. Bagud på teknologisk innovation

Volkswagen leverer solide og driftssikre elbiler, men den teknologiske udvikling hos konkurrenterne går markant hurtigere.

Tesla dominerer inden for software og effektivitet, mens Hyundai, Kia, Xpeng og Zeekr fører an inden for opladning og et væld af kinesiske bilmærker presser priserne i bund.

Volkswagens elbiler føles ofte som den sikre mellemvej, men mangler wow-effekten og det teknologiske forspring. Hvor er 800 volt batteriteknologi, de softwaredefinerede biler og billige elbiler med LFP-batterier, Volkswagen?

Se også: Priser, specifikationer og billeder af VW ID.7 Tourer

10. Mangler en billig, folkelig elbil

Volkswagen er historisk indbegrebet af folkelige biler, men i forbindelse med udbredelsen af elbiler har det haltet gevaldigt for det tyske bilmærke med at introducere en ægte folkelig elbil: En billig model, som de fleste danskere har råd til. Pt. er den billigste elbil ID.3, som koster fra 249.995 kr.

Der har været tale om en billig elektrisk VW i årevis, men de billige elbiler til 150.000-200.000 kr. kommer først i henholdsvis 2026 og 2027. Imens er udvalget af billige elbiler under 200.000 kr. eksploderet i 2025.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af VW ID. Buzz

Der er også fordele ved en Volkswagen

Alt er ikke skidt ved Volkswagens elbiler. Faktisk er der mindst lige så meget godt at sige om dem, og det er derfor ikke helt uden grund, at Volkwagen er det mest solgte elbilmærke i Danmark i 2025.

Se 10 gode grunde til at vælge en elbil fra Volkswagen.

Se alle elbiler fra Volkswagen

Overvejer du en Volkswagen, men er du i tvivl om, hvilken model og variant det skal være? På Elbilmatch kan du sammenligne alle elbiler fra Volkswagen med alle andre elbiler på markedet.

Se også: Seneste nyt om Volkswagen