Xpeng roser Tesla FSD til skyerne
Xpengs topchef har testet Teslas nyeste selvkørende software i USA og er dybt imponeret. Ifølge ham er Teslas førerassistentsystemer nu tæt på niveau 4, hvilket kan ændre spillereglerne for selvkørende biler.
Se også: Alle elbiler fra Xpeng
Xpeng-chef imponeret: Tesla FSD er tæt på niveau 4
Xpengs administrerende direktør, He Xiaopeng, er vendt tilbage til Silicon Valley i Californien for at teste Teslas nyeste selvkørende software, FSD V14.2, og hans dom er overvældende positiv.
Hvor systemet for et år siden ifølge ham leverede en “jævn niveau 2-oplevelse”, beskriver han nu Teslas førerassistentsystem som værende tæt på niveau 4, hvilket giver en tryg og imponerende køreoplevelse.
Når He Xiaopeng taler om niveauer, refererer han til de såkaldte SEA Levels – standardiserede niveauer for, hvordan man kan betragte selvkørende teknologi. Niveau 5 er fuldt ud selvkørende teknologi, mens førerassistentsystemerne i dagens elbiler er på niveau 2 og bevæger sig mod niveau 3. Googles førerløse robotaxier, Waymo, er til sammenligning på niveau 4.
Efter fem timers kørsel i både en almindelig Tesla med FSD og en Robotaxi konkluderede He Xiaopeng, at Teslas tilgang med at dele samme software og hardware mellem private biler og robotaxier er den korrekte strategi. Han mener nu, at det er muligt at springe niveau 3 over og gå direkte til biler med niveau 4-egenskaber.
Inspireret af testen har Xpeng sat et ambitiøst mål: Deres eget system kaldet XPENG VLA (Vision, Language and Action), der driver førerassistentsystemet XPILOT, skal matche FSD V14.2’s nuværende niveau i Kina inden den 30. august 2026.
Der er endda indgået et bizart internt væddemål. Hvis målet nås, får Xpengs amerikanske team en kinesisk kantine. Hvis det fejler, har Xpengs chef for autonom kørsel, Liu Xianming, lovet at løbe nøgen over Golden Gate Bridge.
Se også: Alle elbiler fra Tesla
Xpeng tror på kameraer og AI frem for radar og LiDAR
Xpeng udmærker sig ved at være et af få bilmærker, som – sammen med Tesla – udelukkende anvender kameraer sammen med AI til sine førerassistentsystemer. Begge bilmærker har tidligere anvendt andre sensorer i samspil med kameraerne, herunder radar og LiDAR, men begge har valgt at satse på en kamerabaseret tilgang.
Der er store fordele ved at bruge kameraer. Når betingelserne er gode, er algoritmerne i stand til at overtage styringen yderst overbevisende – noget vi senest har set med den nye test af FSD 14 i Danmark.
Samtidig er det ekstremt nemt at skalere løsningen til andre geografiske områder eller sågar lande frem for andre løsninger, som ofte afhænger af meget detaljerede HD-kort over afgrænsede geografiske områder (geofencing).
Til gengæld kan kamerabaserede førerassistentsystemer have store ulemper, når de rette betingelser ikke er til stede. Det demonstrerede youtuberen Mark Rober i en video, der gik viralt. Her snød han Teslas algoritme til at brage lige ind i en væg, fordi algoritmen vurderede, at der var fri bane forude, fordi væggen var malet til at ligne vejforløbet. En radar eller LiDAR-sensor havde derimod haft en præcis fornemmelse af afstande og kunne registrere, at den væg, der ligner fri bane forude, er en hindring på vejen.
Det til trods mener Xpeng altså, at Tesla har fat i den lange ende. Når det gælder Xpengs førerassistentsystemer uden for Kina, har den kinesiske producent noget at skulle indhente, hvis den avancerede udgave af FSD – som ventet – bliver tilgængelig i Europa i starten af 2026. Herhjemme i Danmark er Xpeng XPILOT absolut ikke noget at skrive hjem om.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
De bedste førerassistentsystemer
Vil du vide mere om de forskellige førerassistentsystemer? Se de bedste førerassistentsystemer på markedet.
Vi anbefaler:
Hvilke elbiler er bedst i test?
De billigste elbiler
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027