Skift fra iPhone til Android – sådan lyder anbefalingen i Rusland
En højspændt politisk konflikt er brudt ud mellem den russiske regering og Apple. Efter Apple uden varsel har fjernet vitale russiske apps fra App Store, reagerer Kreml nu med vrede og en opsigtsvækkende opfordring.
Kreml raser og truer Apple
Den russiske regering kræver en øjeblikkelig forklaring fra Apple, efter flere centrale apps fra det statskontrollerede techselskab VK pludseligt forsvandt fra iPhonens appbutik.
Blandt de slettede apps er enorme sociale netværk og beskedtjenester, som bruges af millioner af russere hver eneste dag.
Kremls officielle talsmand, Dmitry Peskov, kalder Apples handlinger for fuldstændig uacceptable og uberettigede.
Han advarer samtidig om, at Rusland vil drage sine egne konsekvenser for det fremtidige samarbejde med Apple, hvis den amerikanske gigant ikke hurtigt kommer med en officiel forklaring.
En klar anbefaling om at skifte til Android
Beslutningen fra Apple får nu den russiske regering til at komme med en meget klar anbefaling til landets brugere.
Dmitry Peskov foreslår direkte, at frustrerede russiske iPhone-ejere blot kan skifte til Android-enheder i stedet for. På Googles platform er de populære russiske apps nemlig stadig fuldt tilgængelige og kan opdateres uden problemer.
Sletningen bunder sandsynligvis i de internationale sanktioner, da VK’s øverste topchef har tætte familiære bånd til præsident Vladimir Putins absolutte inderkreds.
Rusland har desuden i flere år forsøgt at mindske afhængigheden af vestlig teknologi og i stedet presse borgerne over på statsligt kontrollerede alternativer.