Fladskærme øger TV-forbruget
Det er DR Mediaforskning der har gransket tallene. Og hvis nogen gik og troede at internet rev alle væk fra TV-skærmene, så tro om igen.
I de første ni måneder af året har danskerne i gennemsnit set fjernsyn i tre timer og to minutter om dagen.
Dermed er tv-forbruget steget med ikke mindre end 15 procent i forhold til samme periode i 2008. I minutter svarer det til 23 minutter mere foran skærmen – hver dag.
Det er dog stadig de ældste danskere, der bruger mest tid foran tv’et.
Der er flere grunde til, at danskerne ser mere tv, lyder det i vurderingen fra DR Medieforskning. En af dem er sandsynligvis at langt flere danskere end tidligere, har anskaffet sig fladskærme.
Bedre skærme giver efter alt at dømme danskerne lyst til at tilbringe mere tid foran billedkommoden.
Ikke nok med at mange danskere har fået flere skærme. Mange har også fået flere kanaler at vælge imellem. Med andre ord når både udenlandske og mange af de attraktive, danske kommercielle kanaler ud til flere danskere.
Hypotesen fra DR Medieforskning er at flere valgmuligheder, når danskerne griber fjernbetjeningen, også får mange danskere til at blive lidt længere foran fjernsynet end tidligere.