Mio Moov 370 Europe (produkttest)
Menu og adresser
Menuopbygningen er nogenlunde selvforklarende med tydelige ikoner og grafikken ved navigation er er let, at aflæse for bilisten. Men det kræver en rolig hånd ikke, at "fare vild" i menuen. Det ikke altid helt logisk, hvordan en funktion afsluttes, og hvordan man kommer tilbage til f.eks. navigationsbilledet.
Indtastning af destinationsadresse er enkel, og i Mio kan der vælges vej før by – noget som hverken Tomtom eller Navigon tilbyder. Muligheden er kærkommen, da man ikke behøver vide, om en vej ligger i f.eks. København eller Valby. Når vejnavnet er på plads kan der vælges mellem de byer, som matcher vejen. Der kan også søges modsat, altså ved at taste byen før vejen.
Kørsel og navigation
Under kørsel vises ud over retning også hastighed, ankomsttidspunkt og aktuel tid. Det kan indstilles til, hvilken af de nævnte der vises.
Stemmevejledningen er tydelig, men har en metalisk klang. Kvaliteten af den danske stemme er godkendt, men ikke det bedste vi har hørt. En god detalje er, at stemmen også siger, hvilken vej der køres ind på. Forlades f.eks. motorvejen kan du få beskeden "drej herefter til venstre ind på hovedvej 304".
Generelt har vi i testperioden fundet frem til alle destinationer. En enkelt gang, gik der dog total fuck i det, hvor vi endte et virkelig mystisk sted. Det var som om, der opstod en totalforvirring i systemet, hvorefter vi endte et forkert sted.
Der er ingen smarte grafiske visninger af f.eks. vejsammenfletninger eller vognbane assistent. Det er synd, når det nu er en topmodel.
Ved kørsel skal du regne med, at have strømkabel på hele tiden. Det indbyggede batteri holder nemlig urimeligt kort tid. En tur på 40-50 kilometer, så er batteriet fladt.
Andre muligheder
Moov 307 kan også modtage trafikmeldinger via RDS TMC, men kræver tilslutning af en medfølgende eksterne antenne. Dette er et generelt "problem" for de fleste navigationsløsninger, da antennen er grim og irriterende i bilen. Opstår der trafikproblemer på ruten, kan systemet selv omlægge ruten.
I denne enhed er der gjort en del ud af interessepunkter (IP). F.eks. viser hurtigikoner "benzin", "parkering", "mad", "turist" osv. Her kan man finde inspiration til udflugtsmål beregnet ud fra den aktuelle position.
3D-landmarks er et af salgsargumenterne for denne GPS. Kendte bygninger er tegnet ind på kortet i 3D-grafik – desværre ikke ret mange i Danmark – så funktiones anvendelighed er relativt begrænset
Hver gang en navigation begyndes spørger Moov 370 om ruten skal optages i loggen (kørebog). Funktionen er virkelig smart, fordi man via den medfølgende software får en komplet oversigt over, de ture der er kørt og det hele kan efterfølgende eksporteres i CSV-format. Loggen indeholder alle oplysninger fra datoer, tidspunkter, destinationer og kilometer. Desuden kan brændstofforbruget beregnes.
I æsken
Udover manual og CD med kort, og software til computeren, er der strømkabel til bilen, USB-kabel til computeren og bilholder. Holderen er rimelig simpel men absolut velfungerende
Europakort over 22 lande er installeret ved levering og der medfølger ingen gratis opdateringer. Skal kortene fornyes vil det koste omkring 900 kroner. Desuden kan der købes ekstra lande via Mios medfølgende software til computeren.
Samlet vurdering
Mio Moov 370 Europe er ikke på niveau med Tomtom, som er verdens største GPS-producent, men de gør et hæderligt forsøg. Udviklerne skal især arbejde mere med brugervenligheden i systemet.
Prisen taler dog til Mios fordel. Denne topmodel med Europakort er set til omkring 1.800 kroner på nettet, hvilket gør det meget interessant.
Egentlig ville min vurdring ramme 3 ud af 6 point. Men nu hvor prissætningen er interessant er vi nok mere omkring 4 ud af 6 point.