Så godt lyder HD Voice hos TDC
Lydkvalitet opleves meget individuelt, men det har dog i flere år været en almindelig opfattelse, at lydkvaliteten på en fastnettelefon, ER betydelig bedre, end på en mobilforbindelse.
Mobilen bruges ofte i støjende opgivelser, og særligt hvor der er dårlig dækning, kan lydoplevelsen være en både støjende og hakkende oplevelse – og her vinder fastnettelefonen. Det skal så her bemærkes, at der hjemme i dagligstuen, sjældent er støj fra busser, tog, menneskemængder m.v.
Men mobilteknikken udvikler sig dog i rygende hast, og det nyeste inden for samtalekvalitet hedder HD Voice. I korte træk er det en anden måde at kode talen på, og resultatet er en hørbar forbedring af lydkvaliteten.
I Danmark er TDC først med HD Voice.
Kræver den rigtige mobil
Før HD Voice virker, skal man have to mobiler, som begge har teknikken indbygget. Det får flere og flere mobiler dog.
– Hvilke telefoner har HD Voice? (september 2011)
Begge parter i samtalen skal desuden være kunder hos TDC – på længere sigt vil HD Voice komme til at virke på tværs af netværk og selskaber, men dette kræver, at andre end TDC kommer med på den nye teknik.
– Her er selskabernes planer for HD Voice
Når forudsætningerne er på plads, er HD Voice et tydeligt skridt frem.
Hvis ikke begge parter i samtalen kan udnytte HD Voice, så føres samtalen blot i den almindelige ”gammeldags” kvaltet.
Bedre lyd – hørbart for alle
Vores test af HD Voice på TDC’s netværk viser med alt tydelighed, at man på ingen måde skal være lydekspert eller ingeniør med en lang uddannelse i lydbølger, for at afgøre, om HD Voice er godt eller skidt. ALLE kan høre forskel.
Vi har oplevet lyden som MEGET mere detaljeret – det er med andre ord, betydeligt lettere at forstå hvad modparten siger. Det der hedder taleforståeligheden har fået et KÆMPE løft.
Desuden er det en god nyhed, at mobilen selv finder ud af at aktivere HD Voice – brugeren skal altså ikke selv gøre noget aktivt, hvilket gør teknikken anvendelig for alle.
Langt mindre støj
Da vi testede HD Voice brugte vi Sony Ericsson Xperia Neo og Nokia 701. Vi placerede blandt andet det ene part i samtalen ved et stort lyskryds, med mange støjende biler susende forbi.
I den sammenhæng oplevede vi hvordan HD Voice sørgede for at fjerne alt baggrundsstøj, uden det gik udover talekvaliteten. I forhold til den normale lydkvalitet, er det altså meget lettere at føre samtalen.
HD Voice betyder dermed, at det bliver lettere at føre vigtige samtaler i støjende omgivelser.
Eksempel på HD Voice
Konklusion: Kom nu med!
Jeg er ikke i tvivl om kvaliteten og fordelen ved HD Voice som klart scorer topkarakter.
Men det er irriterede at TDC, indtil videre, er det eneste selskab som udbyder HD Voice i Danmark. Jeg kan kun håbe på, at Telenor, Telia og 3 også får søsat teknikken i deres netværk.
HD Voice er efter SMS’en, hurtige mobile dataforbindelser og applikationer den største revolution på mobiltelefonen – og vel at mærke, en nyhed som alle, uanset baggrund og viden, kan have gavn af.
Info: I januar 2012 udbyder TDC kun HD Voice til erhvervskunder. Senere følger der også adgang til privatkunderne.