88 procent har valgt annoncesporing fra på iPhones
For et par uger siden var Apple endelig klar med deres privatlivsfunktion, hvor bruger fremover skal give tilladelse til, om apps på spore og dele dine data. Indtil videre har de fleste brugere med funktionen fravalgt, at apps må spore – flere i USA end globalt.
Egentlig skulle Apples privatlivsfunktion have været introduceret med iOS 14, men blev skubbet til efter nytår. Endnu en gang måtte Apple rykke lanceringen, og for blot to uger siden, kunne Apple endelig rulle en af deres vigtigste iPhone-opdateringer nogensinde ud. Facebook har været blandt de mest højllydte virksomheden, som er imod denne funktionalitet i iPhones og iPads. De lever af brugernes information og de tilpassede reklamer, hvorfor denne opdatering vil ramme dem hårdt. Nu truer de med at tage betaling for Facebook, Instagram og flere af deres tjenester.
Det virker dog ikke til at påvirke brugernes valg, som helt klart ønsker ikke at dele deres data.
Læs også: Apple viser rekordregnskab frem
88 procent har fravalgt annoncesporing på iPhones
Ifølge Flurry Analytics har langt størstedelen af brugerne valgt, at apps ikke må bruge deres data. Kun omkring 12 proent af brugerne har tilladt annoncesporing. I USA alene er tallet endnu lavere, hvor kun 4 procent har tilladt det.
Efterhånden som flere får opdateret til iOS 14.5 og iPadOS bliver det spændende at se, hvordan dette tal ændrer sig. Men som forudset, så vil tjenester som lever af denne type reklame blive hårdt ramt af Apples nye tiltag. Det nye privatlivstiltag virker dog som en kæmpe sejr for Apple, som bliver rost på af både medier og brugere verden rundt. Mon ikke de kommer til at høste mange kunder på dette? Det bliver samtidig interessant at følge Android-producenternes vej gennem dette. Vil de forsøge at gøre som Apple med en lignende funktion eller håber de det går i glemmebogen hos forbrugerne?
Se også: De bedste priser på iPhones