EU kritiserer Metas “privatliv for penge”-forretningsmodel

Et betalt abonnement for at undgå målrettede reklamer på Facebook og Instagram? Den går ikke, advarer Det Europæiske Databeskyttelsesråd Meta.

EU kritiserer Metas “privatliv for penge”-forretningsmodel

Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB) mener ikke, at Metas “privatliv for penge”-forretningsmodel overholder gældende krav. “Consent or pay”-løsninger skal give et reelt valg.

Læs også: EU vil undersøge Big Tech for ikke at overholde nye EU-regler

Meta vil efterkomme EU-regler ved at tilbyde annoncefri Facebook og Instagram med betalt abonnement. Her kan man vælge, at give samtykke til behandling af personoplysninger til brug for adfærdsbaseret markedsføring eller betale et pengebeløb for adgang til den pågældende service. Men EDPB mener ikke, at Metas løsning lever op til kravene for “Consent or pay”-løsninger.

Den Europæiske Union mener ikke, at du skal være nødt til at vælge mellem at give Meta og andre store spillere dine data eller dine penge. I en erklæring siger European Data Protection Board (EDPB), at “Consent or pay”-modeller ofte ikke “opfylder kravene til gyldigt samtykke”, når en person skal vælge mellem at give sine data til adfærdsbaserede reklameformål eller betale for privatlivets fred.

Se også: Meta anklages for at bryde EU’s GDPR-regler

EDPB argumenterer for, at det ikke bør være standard for store onlineplatforme kun at tilbyde et betalt alternativ til dataindsamling. Det udsteder ikke et mandat, men understreger, at disse platforme bør “overveje grundigt” at tilbyde en gratis mulighed, der ikke involverer databehandling (eller i det mindste ikke så meget).

“De dataansvarlige bør til enhver tid sørge for at undgå at gøre den grundlæggende ret til databeskyttelse til en funktion, som enkeltpersoner skal betale for at nyde,” siger EDPB’s formand, Anu Talus. “Enkeltpersoner bør gøres fuldt bevidste om værdien og konsekvenserne af deres valg.”

I øjeblikket skal brugere i EU betale €10 (75 kr.) om måneden for et reklamefrit abonnement eller tvinges til at dele deres data.

Se også: Ny fyringsrunde hos Meta: Fyrer 50 fra Messenger-teamet

Teknologigiganterne skal leve op til den nye lovgivning

I udtalelsen bemærker EDPB , at der sandsynligvis vil opstå negative konsekvenser, når store onlineplatforme bruger en “samtykke eller betal”-model til at indhente samtykke til behandlingen.

Et abonnement som dette viser tydeligt, at Meta blot forsøger at leve op til Digital Markets Act, men egentlig ikke ønsker at give brugerne et reelt valg.

EU er i gang med at undersøge, om Metas abonnementsløsning er i overensstemmelse med Digital Markets Act, som trådte i kraft i begyndelsen af marts.

Se også: Sådan former teknologi samfundet og kaprer menneskers hjerne