Google tester genial funktion – drop telefonkøen
Vil du gerne slippe for at vente i telefonkø i timevis, næste gang du skal have fat i en kundemedarbejder i banken, hos MitID eller noget helt tredje? Så er Googles “Talk to a Live Representative”-funktion nok lige noget for dig.
Læs også: Google klar med første smugkig på Android 15
Google venter i telefonkøen for dig
Funktionen er tilsyneladende ved at blive testet af Google lige nu. I stedet for selv at ringe op til eksempelvis banken, kan du fremover få Google til at gøre det for dig.
Når du googler bankens nummer, vil du få vist en mulighed, der hedder “Anmod om et opkald” i søgeresultaterne. Her kan du indtaste formålet med dit opkald og dit telefonnummer. Så ringer Googles robotter automatisk til virksomheden for dig. Her finder Google selv vej igennem det helvede på jord, som hedder automatiserede svarmuligheder.
I stedet for at du skal sidde og vente, sørger Google simpelthen for at taste på de rigtige tidspunkter og navigere frem til en ægte menneskelig kundeservicemedarbejder. Først når der er et rigtigt menneske i den anden ende af opkaldet, ringer Google dig op, så du kan tale med vedkommende og få den hjælp, som du har brug for.
Google giver dig løbende besked om samtalens forløb via SMS, og du får også et cirka-tidspunkt for, hvornår du vil blive ringet op.
Læs også: Google lancerer Gemini 1.5 – ny og mere effektiv AI-model
Sparer oceaner af tid
Det er ingen hemmelighed, at ventetiden i telefonkøen hos en række firmaer og offentlige instanser kan være virkelig lang. Det kan gå fra kort tid til flere timers ventetid, hvis man er uheldig.
Samtidig er det også møgirriterende at skulle lytte og vente på, at de automaserede menuer bliver læst op, så du kan klikke dig frem til en rigtig person. Og så er der den forfærdelige ventemusik i en lydkvalitet i meget dårlig lydkvalitet, som man bliver skør af at høre på i mere end et par minutter.
En automatisering af den proces vil virkelig være fantastisk tidsbesparende for mange mennesker. “Talk to a Representative” er i USA tilgængelig via Googles mobilapps og desktopversionen af Chrome. Forsøget løber indtil slutningen af dette år, og det er endnu ikke afgjort, om tjenesten bliver rullet ud i resten af verden. Ifølge 9to5Google understøtter tjenesten lige nu kun en række flyselskaber, forsikringsvirksomheder, pakketjenester og televirksomheder i USA.
Læs også: OpenAI lancerer Sora – hyperrealistiske AI-genererede videoer
Gammel funktion til flere brugere
Funktionen er den samme som ”Hold for Me”-funktionen, som siden 2022 har været tilgængelig for Google Pixel-ejere (men ikke i Danmark). Når man ringer til en virksomhed, kan Google Assistent vise estimerede ventetider for forskellige tidspunkter på dagen og automatisk holde et opkald, indtil man er forbundet med en repræsentant.
Men ”Talk to a Representative” ser ud til at nå ud til flere brugere, fordi funktionen ikke ”bor” på telefonen, men er en service i skyen, som understøtter alle telefoner. Men da vi efter to år stadig ikke har den oprindelige ”Hold for Me”-funktion i Danmark, kan der godt gå langt tid, før ”Talk to a Representative” lander her.
Læs også: iPhone 16 får ”markant” opgraderede AI-evner
Kan give endnu længere telefonkø
Indimellem virker det som om, at virksomhederne har det fint med de lange køer. Så er det nemlig kun de mest ihærdige eller desperate, der vil sidde og vente på at komme igennem. Resten må skrive en e-mail for at få løst deres udfordringer. Men hvis Google indfører en automatisering af telefonkøer, vil køerne sandsynligvis bare vokse og vokse.
Når vi bare kan få Google til at vente i telefonkø for os, vil der sandsynligvis være endnu flere end i dag, som prøver at komme telefonisk igennem til kundeservice.
For de fleste vil det nok være en fordel, men nok ikke for dem, som allerede i dag er udfordret af alle den stigende digitalisering – f.eks. brugere, der ikke har en smartphone eller ikke bruger computere. De vil med stor sandsynlighed opleve en endnu længere ventetid. Selv om der kommer flere brugere i telefonkøen, er det ikke sikkert, at virksomhederne ansætter flere menneskelige kundeservicemedarbejdere.
Læs også: En brugt iPhone er så god som ny… Måske