Rapport: Apple fortsat verdens største brand
Brand-konsulenterne Interbrand kårer årets mest værdifulde brand i rapporten ’Best Global Brands”. I år er det igen Apple der løber med førertrøjen.
Det er to år siden Apple fravristede førerposition fra soda-giganten Coca-Cola, og i år udbygger Apple føringen yderlige med en værdistigning på 21% til 118,9 milliarder USD, 45% højere end Coca Cola.
Interbrand peger på flere årsager til Apple fortsatte succes som brand: nye produkter og services som Apple Pay og Apple Watch styrker den californiske tech-kæmpes position som førende mærkevare. Nye succesfulde kerneprodukter som iPhone 6 og 6 Plus er også med til cementere Apples førerposition, fastslår Interbrand.
Etablerede brands på tilbagetog
Blandt de førende mærkevarer, oplever de mest etablerede brands enten nulvækst eller tilbagegang. Både Coca-Cola, IBM, Microsoft og General Electrics må notere sig for svag vækst, eller tilbagegang, på mellem 3% og minus 8%.
Se også: Sony skruer forventningerne drastisk ned
Apples to største rivaler, Google og Samsung noterer sig begge på fremgang på 15% op til henholdsvis 107,4 og 45,5 milliarder USD. Interbrand vurderer, at teknologi-branchen sammenlagt udgør den mest værdifulde sektor, med en værdi på sammenlagt 493,2 milliarder USD.
De største værdistigninger findes derfor i teknologi-branchen, hvor Facebook værdisættes til 14,3 milliarder USD, et spring på 86% i forhold til sidste år.
Interbrand-rapporten er 15. årlige opgørelse siden første udgivelse af ’Best Global Brands’ i 2000. Værdien tildeles ud fra et mærkevares indflydelse hos forbrugerne, virksomhedens finansielle styrke og evne til at operere med høje margener på produkter og services.
Historien forstsætter
Siden redaktionen kørte denne fortælling er der kommet nyt i sagen. mobilsiden kunne ikke slippe historien. 8/10/2014 havde redaktionen fokus på en vinkel omkring Apple event d. 16 oktober: ny iPad på vej – Den videre beretning kan læses her. Seneste nyt om temaet kan du finde her.