Derfor bliver din elbilforsikring dyrere

Forsikringsselskaber vurderer elbiler til at være totalskadet efter selv små batteriskader. Der er derfor behov for bedre og nemmere reparationer af elbilbatterier.

Derfor bliver din elbilforsikring dyrere

Flere elbiler kommer på vejene i disse måneder, og det udfordrer forsikringsselskaberne, som vælger at vurdere elbilerne til at være totalskadede på grund af selv små batteriskader.

De høje regninger sendes videre til dig som kunde i form af prisstigninger på elbilforsikringen. En forbedret reparationsbranche kan bringe forsikringsprisen på rette kurs – se hvorfor forsikringsselskaberne vurderer elbiler til at være totalskadet for selv småskader.

Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

Små batteriskader kan koste elbilister dyrt

Selv små skader på elbilers batterier fører ofte til, at elbilerne bliver meldt totalskadet – og det giver stigende forsikringspræmier for dig som elbilist.

Ifølge den britiske nonprofitorganisation Thatcham Research, der laver risikoanalyser inden for bilbranchen, kan højvoltsbatteriet i en elbil udgøre op til 55 procent af bilens værdi.

Fordi reparationer på batteriet både forekommer ekstremt sjældent og er en meget dyr affære, er forsikringsselskaberne meget hurtige til at vurdere elbilerne til at være totalskadede.

Det så man blandt andet i Norge i 2024, hvor en lille parkeringsskade på en Hyundai Ioniq 5 betød reparationer på blandt andet batteriet, som var dyrere end en fabriksny model. Dermed blev elbilen skrottet på stedet.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Billigere batterireparationer kan sænke forsikringspriserne

I bilbranchen har der i de seneste år været øget fokus på at gøre elbilbatterier nemmere at genbruge, men ifølge forsikringsbranchen er der i lige så høj grad behov for, at bilproducenterne designer elbilbatterierne på en måde, så de nemt og billigt kan repareres.

Selv om vi i disse år ser konturerne af det, er branchen for reparation og renovering af elbilbatterier i dag forbavsende lille, og det er med til at give dyre bilforsikringer.

Indtil der er opstået en veletableret og uafhængig branche, der kan foretage billige reparationer på elbilbatterier eller alternativt udskifte batterierne til brugte tilsvarende batterier, er det en kendsgerning, at elbilister koster forsikringsselskaberne dyrt.

Det afspejler sig i forsikringspræmierne, som i forvejen har været høje for elbiler, men som hos mange forsikringsselskaber har taget et gevaldigt prishop de seneste måneder.

Heldigvis for danske elbilister er elbiler markant billigere at eje og køre i end en fossil- eller dieselbil – dels på grund af lavere afgifter og dels på grund af meget lavere udgifter til strøm i forhold til benzin/diesel. De økonomiske incitamenter, som staten giver elbilister, opvejer klart den merpris, der kan være på at forsikre en elbil.

I årene, som kommer, kan vi forvente, at det bliver langt nemmere og billigere at reparere elbilers batterier. Dels vil der være flere elbiler på vejene, som er designet med nemme reparationer og udskiftninger for øje, og dels vil værkstedsbranchen være langt bedre gearet til at håndtere forsikringssager omhandlende elbilbatterier. Og det bør alt andet lige betyde færre afskrivninger og færre udgifter til forsikringsselskaberne.

Se også: Find den bedste forsikring til elbil

Perspektivering

I tvivl om, hvilken bilforsikring til din elbil du skal vælge? Bliv klogere på, hvad en elbilforsikring er, og hvilken elbilforsikring du skal vælge.

Vi anbefaler:
Priser på Danmarks billigste elbiler
Hvad koster det at have elbil?
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den