IONIQ 7 – stor fuldelektrisk SUV på vej fra Hyundai
Læser man rundt på nettet, så er der stor optimisme omkring Hyundais seneste IONIQ 5-elbil, og generelt spås den sydkoreanske bilproducent, at vinde store markedsandele i fremtiden. Efter at have annonceret deres CO2-neutralitetsmål ved IAA Motor Show i 2021, fik de også drillet tilskuerne, og nu alle os andre, med kommende modeller, heriblandt den store SUV IONIQ 7 og sedanen IONIQ 6.
På trods af sine imponerende dimensioner ser IONIQ 7 ud til at have en aerodynamisk form takket være den skrånende taglinje, mens overfladen er på niveau med Hyundais seneste designsprog. Modellen får en front med grillfrit design med en vandret LED-lampe i fuld bredde og lodrette LED-enheder på kofangeren. De firkantede hjulkasser har meget futuristiske fælge med stor diameter. De forventes at blive erstattet af en mere konventionel kombination af hjul / dæk i produktionsmodellen.
Læs også: Apple snakker produktion af elbil med Toyota
Læs også: Nordens største messe for elbiler kommer til Danmark
Samme platform, bare længere
IONIQ 7 skulle blive placeret på samme E-GMP-platform som andre IONIQ-køretøjer, men i en forlænget udgave med plads til tre sæderækker i kabinen, med enten seks eller 7 sæder.
Den lange akselafstand betyder også, at der er plads til et stort batteri. Hyundai har bekræftet, at deres store elektriske SUV vil bruge de nye SK Innovation-batterier med en kapacitet på 100 kWh og 800 volt opladningsteknologi, der tilbyder en rækkevidde på mere end 483 km. Hyundai afslørede også, at AWD-versionen af IONIQ 7 vil bruge en dobbeltmotoropsætning med en samlet ydelse på 308 hk.
Hyundai vil kun have elbiler på programmet
Samtidig med teaseren af IONIQ 7 fortalte Hyundai, at deres plan er alle biler i deres sortiment i Europa i 2035 vil være elektriske. Når det kommer til andre store markeder, så bliver det lidt senere, nemlig 2040.
Læs også: Afstemning: Bruger du Apple CarPlay eller Android Auto?