10 tech-ting forbrugerne tror vil ske i 2030
Ericsson har taget et kig ind i fremtiden og præsenterer en rapport med 10 bud på trends, der ifølge forbrugerne vil være udbredt i 2030.
Rapporten “10 hot consumer trends 2030” bygger på svar fra digitalt nysgerrige forbrugere med kendskab til VR, AR og digitale assistenter. Blandt de mange forventninger til 2030 er nye former for købsoplevelser, der kombinerer den virtuelle oplevelse med det fysiske, blandt andet når vi shopper i storcentre.
“Ifølge rapporten forventer forbrugerne ikke kun nye oplevelser – de forventer også, at nuværende ting som for eksempel restaurantbesøg får en ny dimension, så man for eksempel kan spise virtuelt med sine venner. Samtidig forventer respondenterne en stigning i brugen af teknologi som sensor-baserede handsker og dragter, der kan gøre den virtuelle oplevelse mere håndgribelig,” udtaler Niclas Backlund, landechef for Ericsson i Danmark.
Se også: Priser på tech-produkter
Forbrugertrends i 2030
#1 Den ægte 360-oplevelse
Næsten otte ud af 10 forbrugere forestiller sig arenaer, hvor teknologi gør det muligt for kunstnere at optræde digitalt, som om de var personligt til stede.
#2 Den digitale skønhedssalon
Syv ud af 10 forbrugere forventer, at skønhedssaloner bruger såkaldt volumetrisk- og modelleringsteknologi til at forbedre udseendet digitalt.
#3 Meta-skrædderen
Skræddersyet mode til dig og din digitale tvilling. Mere end syv ud af 10 AR/VR-brugere forestiller sig 3D-printet tøj på bestilling.
#4 “Anyverse”-bassinet
To tredjedele af forbrugerne tror, at der vil være svømmebassiner, hvor man kan bruge et VR-headset til at opleve det ydre rum uden tyngdekraft.
#5 Det hybride fitnesscenter
Vi kommer måske til at træne sammen virtuelt – syv ud af 10 forbrugere forventer nemlig, at personaliserede fitnesscentre med AR/VR, der også kan forbedre den mentale sundhed, vil blive en del af vores fremtid.
#6 Bæredygtig produktion og reparation on-demand
Over halvdelen af forbrugerne ønsker at handle bæredygtigt i butikker, der genbruger deres gamle produkter og tilbyder reparation af enheder on demand.
#7 Virtuelle restauranter
Mange foretrækker virtuelt selskab uden afbrydelser. Halvdelen af forbrugerne ønsker muligheden for at spise virtuelt med venner på restaurant uafhængigt af fysisk tilstedeværelse.
Se også: Nyheder om future tech
#8 Den uendelige butik
75 procent af forbrugerne forventer at kunne visualisere produkter i deres hjem, inden de køber det.
#9 Det alsidige lægehus
Vi er vant til, at alting sker med det samme. 87 procent af forbrugerne forudser lægehuse i indkøbscentre med AI-scanning, der kan give øjeblikkelige svar på ens sundhedstilstand.
#10 Den virtuelle park
Er man fanget inde i byen, er naturen noget af det, man savner mest. 42 procent af forbrugerne ønsker at besøge en park i indkøbscentret gennem digitale og hybride oplevelser, hvor de kan føle sig tættere på naturen.
Se også: Nyheder om tech trends