Børn ved ikke når de ser reklamer hos influencers

Børn har været ved at gennemskue, hvornår influencere reklamerer for betalt indhold. Det er et problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup.

Børn ved ikke når de ser reklamer hos influencers

De fleste voksne ved godt, hvornår de eksponeres for en reklame, men det har børn og unge sværere ved. Jo yngre børnene er, desto sværere har de ved at opfange, hvornår noget er en reklame. En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser i hvert fald, at mange børn ikke kan identificere reklame-indhold fra influencers på sociale medier som YouTube.

Børn og unge ved ikke, hvornår indhold på nettet er reklamer

Sociale medier og internettet spiller i stigende grad en rolle i både børn og voksnes dagligdag, og industrien for influencere og reklamer på sociale medier er også steget støt. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen undersøgelse baseret på adfærdsforsøg med 1.500 børn i alderen 6 til 12 viser, at 38 procent ikke kan identificere video-indhold som reklame, når influencere og kendte profiler bliver betalt for at promovere og anbefale produkter eller brands over for deres følgere på sociale medier.

Det er særligt de 6-8 årige, der har svært ved at identificere influencer-reklamer. Her forstår hele 47 procent ikke, at indholdet er en reklame.

Se også: Bedste telefoner til børn

Erhvervsminister kræver løsninger: Børn er let påvirkelige

Undersøgelsen viser også, at børns præferencer i højere grad påvirkes af influencer-reklamer på sociale medier end fra traditionelle reklamespots på for eksempel TV. Det er et stort problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup.

”Det står efterhånden klart, at der er store udfordringer på området. Jeg synes, det er problematisk, at så mange af vores børn har svært ved at spotte, hvornår det indhold, de ser på sociale medier, er blevet betalt af en virksomhed. Vi skal huske på, at de sociale medier har fået en afgørende rolle i vores hverdag, og at mange børn ser influencerne som deres idoler. Samtidig kan vi se, at børn er mere tilbøjelig til at købe for eksempel et stykke legetøj efter at have set en reklame på sociale medier, end hvis de havde set reklamen på TV. Så det er et område med udfordringer, som vi i regeringen er meget opmærksomme på, og som kræver løsninger. Vi skal passe bedre på vores børn på sociale medier,” siger han.

Se også: Mobilabonnementer til børn

UNICEF: Børn bruger mere tid med influencers end deres forældre

Tal fra DR’s Medieudviklingen 2020 viser, at flere end 3 ud af 4 børn mellem 4 og 14 år benytter YouTube hver eneste uge, mens hver tredje af de 9-14 årige bruger Facebook og Instagram hver uge.

Karen Hækkerup, generalsekretær i UNICEF Danmark, forklarer, at vores sociale liv i højere grad bliver en sammensmeltning af off- og online fællesskaber.

“Det gælder især børn og unge, hvor nogle faktisk bruger mere tid med influencers på YouTube og Instagram, end de gør med deres forældre. Børn og unge har altså ret til at vide, hvor reklamer og anbefalinger kommer fra. Senest har UNICEF, i dialog med influencer-branchen, derfor udviklet certificeringsordningen All Right. Influencere med certificeringen kan signalere over for deres følgere, at de er All Right og har kendskab til børn og unges rettigheder, også online”, uddyber hun.

Se også: Nyheder om tech og adfærd