Forbrugerorganisationer anklager Temu for at manipulere kunder

Forbrugerrådet Tænk anklager, sammen med 17 andre europæiske brugerorganisationer, webshoppen Temu for at bryde EU-regler.

Forbrugerorganisationer anklager Temu for at manipulere kunder

Den kinesiske webshop Temu er blevet et hit på ingen tid. Lige så populær webshoppen er blevet, lige så omdiskuteret er den også på grund af dens meget lave priser, aggressive markedsføring og salgsmetoder.

Se også: EU vil undersøge Big Tech for ikke at overholde nye EU-regler

Klager over Temu til EU og nationale myndigheder

Det har fået den europæiske forbrugerorganisation BEUC op i det røde felt. Den repræsenterer 18 forbrugerorganisationer i EU, herunder Forbrugerrådet Tænk i Danmark, som sammen er gået til angreb mod Temu og klaget over webshoppen til Europa-Kommissionen.

17 af medlemmerne har indgivet klager til relevante nationale myndigheder. I Danmark har Forbrugerrådet Tænk indsendt sin klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Afstemning

Indlæser ... Indlæser ...

Kopivarer og manipulerende design

Et af kritikpunkterne er, at Temu ikke overholder EU’s forordning om digitale tjenester, hævder BEUC.

I henhold til forordningen skal onlinemarkedspladser og -formidlere bekæmpe ulovligt og skadeligt indhold samt forfalskede produkter på deres platforme. Temu undlader også at give forbrugerne vigtige oplysninger om sælgerne på sin platform og om produkternes opfyldelse af EU’s sikkerhedskrav, oplyser BEUC.

Forbrugerorganisationerne anklager også Temu for at bruge manipulerende designs såsom såkaldte dark patterns eller vildledende designmønstre for at få forbrugerne til at købe mere, end de måske ønsker. Der er også utilstrækkelig information om, hvordan Temu anbefaler produkter til forbrugerne.

Temu kom til EU for lidt over et år siden og Danmark for lidt over syv måneder siden og har allerede 75 millioner månedlige brugere i EU. Webshoppen oplyser, at de aktivt tilpasser deres service til lokal praksis og præferencer, og at de er forpligtet til at overholde love og regler på de markeder, hvor de opererer.

“Med hensyn til BEUC-klagen tager vi den meget alvorligt og vil studere den grundigt. Vi håber at kunne fortsætte vores dialog med de relevante interessenter for at forbedre Temus service for forbrugerne,” oplyser webshoppen til Reuters.

Se også: Meta anklages for at bryde EU&’s GDPR-regler

Disse forbrugerrorganisationer er gået til angreb mod Temu

  • Altroconsumo (Italien)
  • Arbeiterkammer (Austria)
  • BNAAC (Bulgarien
  • CECU (Spanien)
  • Consumentenbond (Holland)
  • DECO (Portugal)
  • dTest (Tjekkiet)
  • EKPIZO (Grækenland)
  • Federacja Konsumentow (Polen)
  • Forbrugerrådet Tænk (Danmark)
  • KEPKA (Grækenland)
  • Kuluttajaliitto ry (Finland)
  • OCU (Spanien)
  • Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad (Slovenien)
  • Sveriges Konsumenter (Sverige)
  • Testachats / Testaankoop (Belgien)
  • UFC-Que Choisir (Frankrig)
  • ULC (Luxembourg)

Hård kritik af Temu i Danmark

Klagen over Temu på tværs af Europa kommer, efter webshoppen har fået en hård medfart i mange lande, herunder Danmark.

Miljøminister Magnus Heunicke (S) opfordrede for nylig danskerne til at holde sig fra Temu.

Tidligere har Forbrugerrådet Tænk frarådet danskere at købe produkter til børn på platformen. Paraplyorganisationen Toy Industries of Europe (TIE) testede 19 stykker legetøj fra Temu og fanndt 18 af dem farlige for børn. Det fik Forbrugerrådet Tænk til at fraråde danskere at købe produkter til børn på Temu.