Underholdende reklamekrig mellem amerikanske netværk

Man fristes til at sige 'only in America', når de store netværksudbydere bekriger hinanden i reklamerne 'over there'

Underholdende reklamekrig mellem amerikanske netværk

Om man kan lide det eller ej, så er der bare en anden kultur i amerikanske reklamer. En af forskellene er, at det er helt i orden at træde på sine konkurrenter – i hvert fald til en vis grad.

Det kan resultere i nogle spændende reklamer i bedste sendetid på amerikansk tv, og Apple og Samsung har allerede stået for nogle ganske underholdende af slagsen. Nu er det dog kommet til teleoperatørerne, hvor selskabet Verizon sparkede til bolden først.

Læs også: Cortana og Siri – Nye drillerier

Verizon sendte nemlig nedenstående video ud til amerikanerne, som på meget pædagogisk vis forklarer, at en uafhængig undersøgelse viser, at Verizon er bedre end konkurrenterne AT&T, Sprint og T-Mobile på en række områder.

Den video fik dog først Sprint til at svare igen. Stærkt inspireret af Verizons måde at fortælle på, sendte de også nogle farvede bolde ned ad samme lille opsætning.

Læs også: Oracle-advokat afslører Googles Android-profit

Det resulterede i denne reklame, som amerikanerne så også kunne nyde godt af.

Når nu de to store netværk allerede var i gang med at bekrige hinanden, så ville T-Mobile da ikke snydes for at spille med. Også de lyserøde bolde havde noget, de gerne ville have tilføjet til Verizons reklame.

Ud over dette svar, så havde T-Mobile faktisk allerede lavet en lille video, der kastede et kritisk lys på den oprindelige Verizon-reklame.

Læs også: Ny løsning til nærhedssensor på smartphones

T-Mobile vil gerne markere sig som den anderledes og på sine punkter ‘frække dreng i klassen’, og kalder sig derfor ‘the uncarrier’. I USA hedder en netværksudbyder en ‘carrier’.

Hvor den endegyldige og altomsvøbende sandhed ligger er nok svært at sige – til gengæld er det ret tydeligt, at ingen af firmaerne er klar på at lægge alle data frem. Der bliver sjovt nok plukket lidt i informationerne, så ens egen virksomhed ser lidt bedre ud end de andre.