Brugen af ordet “AI” reducerer købsintentioner

En undersøgelse viser, at brugen af begreber som "kunstig intelligens" og "AI" i produkter kan have en negativ effekt på forbrugerne.

Brugen af ordet “AI” reducerer købsintentioner

En ny undersøgelse viser, virksomheder kan ende med at skade deres salg ved brug af ord som “kunstig intelligens” og “AI” i deres reklamer og produktbeskrivelser.

Se også: De bedste priser og tilbud på iPhones

Produkter med AI var mindre populære

I undersøgelsen, der blev offentliggjort i Journal of Hospitality Marketing & Management, gennemførte forskerne eksperimentelle undersøgelser med mere end 1.000 voksne i USA for at evaluere forholdet mellem offentliggørelse af AI og forbrugeradfærd.

Resultaterne viste konsekvent, at produkter, der blev beskrevet som værende baseret på kunstig intelligens, var mindre populære.

“Når AI nævnes, har det en tendens til at sænke den følelsesmæssige tillid, hvilket igen mindsker købsintentionerne,” siger han. “Vi fandt ud af, at følelsesmæssig tillid spiller en afgørende rolle for, hvordan forbrugerne opfatter AI-drevne produkter,” sagde Mesut Cicek, der er hovedforfatter til undersøgelsen.

Se også: Sammenlign priser på smartphones

I eksperimenterne inkluderede forskerne spørgsmål og beskrivelser på tværs af forskellige produkt- og servicekategorier. I et eksperiment blev deltagerne f.eks. præsenteret for identiske beskrivelser af intelligente fjernsyn, hvor den eneste forskel var, at udtrykket “kunstig intelligens” var inkluderet i den ene gruppe og udeladt i den anden. Den gruppe, der så AI inkluderet i produktbeskrivelsen, indikerede, at de var mindre tilbøjelige til at købe fjernsynet.

I undersøgelse blev der undersøgt effekten på tværs af otte forskellige produkt- og servicekategorier, og resultaterne var alle de samme: Det er en ulempe at inkludere den slags udtryk i produktbeskrivelserne, slår undersøgelsen fast.

Se også: De absolut bedste iPhones

AI mig her og AI mig der

AI er det helt store salgsord hos smartphone-og techproducenter i 2024. Et par eksempler er Apple Intelligens, Samsung AI, Google AI og så videre, der er dybt integreret i smartphones og produkter, der med smarte funktioner giver nye muligheder.

Men bruger vi overhovedet disse nye funktioner eller ender det som 3D TV? Det må tiden vise.

I hvert fald kunne det tyde på, at producenter skal passe på med at fremhæve disse funktioner med brug af ord som “AI” og “kunstig intelligens”.

Se også: Test af iPhones