Microsoft vil beskytte kunderne mod AI-retssager

Microsoft vil beskytte de kunder, der benytter selskabets AI-bots, så de ikke skal bekymre sig om søgsmål vedrørende copyright.

Microsoft vil beskytte kunderne mod AI-retssager

Microsoft har annonceret, at de vil beskytte brugerne af deres generative AI-baserede Copilot-program mod retssager om brud mod copyrightlove i et forsøg på at mindske frygten for at risikere en anmeldelse.

I et blogindlæg har Hossein Nowbar, chefadvokat for virksomhedsjuridiske anliggender og virksomhedssekretær hos Microsoft, udtalt, at hvis en tredjepart sagsøger en erhvervskunde for overtrædelse af et copyright i brugen af Copilot eller det produkt, der kommer ud af det, vil Microsoft forsvare kunden.

Se også: Hvad kan man med kunstig intelligens?

Kundernes AI-problemer er Microsofts problemer

Microsoft vil i så fald betale for en eventuel dom eller et forlig, der har med retssagen at gøre “så længe kunden brugte de beskyttelseslinjer og indholdsfiltre, vi har indbygget i vores produkter”.

Han udtaler samtidig, at beskyttelsen også inkluderer hjælp med at overholde copyrights.

“Vi opkræver betaling fra vores kommercielle kunder for vores Copilot, og hvis deres brug skaber juridiske problemer, bør vi gøre det til vores problem snarere end vores kunders.”

Se også: De mest brugervenlige telefoner

Usikkerhed omkring Generativ AI

Programmet udvider den nuværende Microsoft IP-erstatningsdækning. Selskabets Bing Chat Enterprise-produkt dækkes også af dette.

Microsoft mener, at der er en usikkerhed på grund af manglende klarhed omkring hvilken kildekode og eller åbent sprog, der bruges i den information, der indsamles af generative AI-chatbotter.