Mercedes-Benz EQS med lang rækkevidde og Hyperscreen lige om hjørnet
Den tyske bilgigant Daimler AG præsenterer den 15. april luksuselbilen Mercedes-Benz EQS, som skal tage konkurrencen op med blandt andet Tesla Model S og Porsche Taycan.
Mercedes-Benz EQS blev præsenteret som en konceptbil under navnet Vision EQS tilbage i september 2019 ved Frankfurt Motor Show – og nu er der altså ikke længe, til Daimler præsenterer det færdige produkt.
På Daimlers fabrik i Hedelfingen er man allerede begyndt at producere nye højtydende batteripakker, som får debut i den nye Mercedes-Benz EQS. Efter WLTP-normen får den luksuriøse sedan fra Mercedes-Benz en rækkevidde på mere end 700 kilometer takket være det nye batteri på 108 kWh.
– Udrulningen af vores elektriske initiativer tager fart, da vi stræber efter at være CO2-neutrale. Vores næste elektriske model – den luksuiøse sedan, EQS – er bygget på en dedikeret elektrisk platform, og er allerede kommet ud af starthullerne. Startskuddet på produktionen af det højtydende batterisystem på vores fabrik i Stuttgart-Hedelfingen er derfor en vigtig milepæl, lød det for nylig fra Markus Schäfer, bestyrelsesmedlem i Daimler AG og Mercedes-Benz AG.
Ganske vist er en rækkevidde på 700 kilometer langt mere end mange elbiler, som kun ligger omkring de 300-500 kilometer. Den kan dog alligevel ikke helt måle sig med Tesla Model S Plaid+, der har en rækkevidde på hele 837 kilometer. Den er dog ganske vist forsinket til 2022.
Den lange rækkevidde i Mercedes-Benz EQS skyldes blandt andet bilens aerodynamiske design. Det er nemlig lykkedes Daimler at opnå den laveste luftmodstand i en produktionsbil med en såkaldt drag coefficient på kun 0,201.
Læs også: Elbilerne hitter i Europa i 2021 – fordobler markedsandel
MBUX Hyperscreen: 141 cm bred OLED-skærm
Rækkevidden og det aerodynamiske design er i sig selv imponerende. Alligevel er det særligt MBUX Hyperscreen, som har trukket overskrifter. Som standard er Mercedes-Benz EQS udstyret med to skærme – henholdsvis på 12,3 tommer og 12,8 tommer. Det er efterhånden ikke så usædvanligt.
Kan man ikke få skærme nok, kan man derimod tilvælge MBUX Hyperscreen, der består af hele tre sammenhængende OLED-skærme, som alle er dækket af et og samme stykke glas. Skærmene dækker vitterligt hele instrumentbrættets bredde fra venstre mod højre.
Den enorme skærm tilbyder samtidig haptisk feedback, så det føles mere som om, man trykker på fysiske knapper.
Der er også ansigtsgenkendelse ombord på førerskærmen, som bruges til en række assistance- og komfortfunktioner.
”Hey Mercedes”-assistenten er blevet forbedret, så det nu er nemmere at føre naturlige dialoger
Daimler går desuden all-in på sanseoplevelser ud over den gigantiske skærm i instrumentbrættet. Når der ikke er fuldstændig stilhed fra den støjfrie elmotor, kan EQS behage føreren med en interaktiv, sensuel lydoplevelse. Mercedes-Benz har udviklet sine helt egne lyde, der via lydanlægget med 15 højtalere emulerer skovens, havets eller regnvejrets lyde.
Mercedes-Benz lover, ikke overraskende, at EQS får massevis af softwareopdateringer, som kan hentes ’over the air’ (OTA). Derfor er hardwaren også fremtidssikret i mange år. Den gemmer på en ottekernet processor og hele 24 GB RAM med en båndbredde på 46 Gbit/s.
Og dette er kun en brøkdel af, hvad Mercedes-Benz EQS har at byde på. Du kan læse meget mere om den kommende elbil på Daimlers hjemmeside.
Læs også: BMW iDrive 8: Mere intelligent og nu med kurvet skærm
Seneste nyt om Mercedes
Siden redaktionen publicerede denne nyhedsartikel er der kommet nyt i sagen. Daniel Søgaard Hald holdt fast i sin interesse i tematikken. Allerede d. 8/1/2021 gik redaktionen videre med artiklen om Mercedes fremviser 56 tommer “Hyperscreen”-instrumentbræt – Du finder den her. Redaktionen har fokus på tematikken. De seneste nyheder finder du her.