Mercedes EQS er første godkendte selvkørende niveau 3-bil i Europa

Mercedes EQS bliver den første elbil i Europa, der har fået godkendt et Level 3 selvkørende system. Godkendelsen er givet i Tyskland.

Mercedes EQS er første godkendte selvkørende niveau 3-bil i Europa

Mercedes opnået ny milepæl i Europa, hvor de bliver de første med et godkendt selvkørende system på Level 3. Godkendelsen er givet i Tyskland, hvor den kommende S-serie, herunder elbilen Mercedes EQS, fra næste år må have systemet aktiveret.

I Tyskland har man netop givet grønt lys til, at bilproducenten Mercedes må aktivere deres selvkørende system på Level 3. Det vil kunne aktiveres i Mercedes S-klasse i løbet af 2022. Tyskland har godkendt systemet baseret på tekniske krav fastsat i FN’s regler. Ud over FN-forordningen om de tekniske krav, skal der samtidig være lovgivning på plads, der præciserer, hvor og hvordan sådanne systemer kan bruges, samt spørgsmål om ansvar.

Læs også: Mercedes EQS sætter rækkevidde-rekord for elbiler

Se en film og lad bilen overtage styringen

Drive Pilot hedder Mercedes’ stærkt automatiserede system, som giver føreren mulighed for at fokusere på andre aktiviteter under kørsel. Et Level 3 autonomt system betyder, at bilen er i stand til at overtage den fulde kontrol over kørslen, hvis altså forudsætningerne er i orden. Føreren er stadig påkrævet at være i kabinen, men behøver ikke overvåge trafikken hele tiden. I stedet kan føreren koncentrere sig om telefonopkald, skrive e-mails, surfe på internettet eller se en film.

Indtil videre er Mercedes’ Drive Pilot godkendt til hastigheder op til 60 kilometer i timen. Det er ikke ikke blevet afgjort om systemet må bruges i hastigheder op til 130 km/t, og om det automatisk må overhale andre biler.

Mercedes EQS 2022
Mercedes EQS og kommende S-klasse bliver første biler med niveau 3-selvkørende system i Europa.

Læs også: Mercedes EQS er første luksus-sedan på batteri

Mercedes vil være ansvarlig

Inden et Level 3 selvkørende system kan få grønt lys, skal mange ting være på plads, heriblandt et spørgsmål om ansvar. Hvem har ansvaret, hvis en bil med et aktivt selvkørende system ender i et uheld? I Mercedes’ tilfælde har de stor tiltro til deres Drive Pilot, for eventuelle skader forårsaget af systemet har de ansvaret for.

Denne godkendelse baner vejen for, at systemet kan tilbydes internationalt. Så snart lovgivningen i Kina og USA er på plads, vil Mercedes-Benz tilbyde Drive Pilot på disse markeder.

Mange havde nok forventet at Tesla ville blive først med et Level 3 selvkørende teknologi i Europa, men det skulle altså blive Mercedes.

Læs også: Sådan skal elbiler sikre den grønne omstilling

Sagen videre

Næste kronologiske indslag i fortællingen kommer her. Daniel Søgaard Hald fastholdt sit fokus på emnet. 3/12/2021 fik historien nye ben at gå på med en ny vinkel på temaet Mercedes investerer i batteri med 50 procent længere rækkevidde – Følg den videre udvikling her. Tjek også seneste nyt om temaet her.