Mobilen skal kunne holde til vejret
Mobilkunderne oplever ofte at få begrundelsen “fugtskade”, når en garanti-reparation af deres mobiltelefon bliver afvist.
Samme melding fik Diana Greves af forhandleren XP-Media ApS, da hendes telefon kom retur fra værkstedet. Hun vidste imidlertid, at hun ikke havde haft brugt telefonen, og indbragte derfor sagen for Forbrugerklagenævnet, der nu mener hendes sag er principiel. Det skriver FPN.dk
– “Vi taler jo ikke om, at telefonen skal kunne tåle at blive smidt i toilettet. Men mobiltelefoner sælges jo som noget, du har med dig overalt. Hverdagen indebærer skift i vejr og vind. Og det skal telefonen kunne holde til”, siger chefkonsulent i Forbrugerrådet, Martin Salamon, til FPN.dk.
Ved klagen til Forbrugerklagenævnet vurderede en sagkyndig, at Diana Greves mobil ikke havde været udsat for væske, men at det var en materiale- eller fabrikationsfejl.
Det kan altså som kunde, godt svare sig at være vedholdende.
Forbrugerrådet anbefaler mobilkunderne at klage til Forbrugerklagenævnet, hvis de er overbevist om, at mobilen ikke har været udsat for fugt – men alligevel er blevet afvist af butikken med begrundelsen “fugtskade”.
Generelt skal man dog være opmærksom på, at mobiltelefoner er sårbare overfor fugt, men at forretningerne ikke kan drages til ansvar for, at mobilen har været tabt i fx en vandpyt.