Sådan fik iPhone 6 dansk debut [WEB-TV]
Egentlig var det hele lidt snyd, for køer forbinder man jo med asen og masen. Ved gårsdagens iPhone 6- salgsstart foregik det dog overraskende smertefrit. Du kan glemme dine fordomme om soveposer, teltlejrpladser og døgnlange køer i silende regn.
I går sørgede både vejrguder og Telenor for en af Danmarks hyggeligste iPhone køer.
Det danske efterårsvejr aflyste den sædvanlige kedelige regn og blæst og diskede i stedet op med tørt og lunt vejr for sæsonen. Telenor (og Apple) sørgede for resten.
De første ivrige Apple-fans var ellers til stede ved tre-tiden. Bevæbnet med termokande, laptops og vilje til Apple, begyndte belejringen af teleselskabets butik i Københavns Købmagergade.
Telebranchens juleaften
Hverken guirlander eller pebernødder hænger i montrerne, men alligevel er der julelys at spore i øjnene hos butikschef Casper Paludan. ’Det er Telebranchens juleaften, for vi får lov at sælge den nye iPhone’ – og for en teleforhandler er det også ensbetydende med dagen med årets bedste omsætning.
For at markere dagen, disker Casper og hans team derfor op med både underholdning samt vådt og tørt. Anlægget rykkes udendørs og giver både køens Apple-fans samt forbipasserende en ørehænger med.
For at lindre ventetiden afholdes konkurrencer hvert halve time. Headsets, biografbilletter og bluetooth højtalere ryger på højkant og løfter stemningen.
Medarbejdere på dupperne
At det er en tele-højtid kan også mærkes på medarbejderne i Telenor-butikken, der er mødt talstærkt op for at håndtere de mange kunder.
Sjældent står Telenor-trøjerne stille, med mindre de er i gang med en kunde – ellers er der trafik frem og tilbage gennem butikken for at gøre alting klar til midnat og den første kunde.
Alt er timet og tilrettelagt, så maskineriet kan glide, og på trods af det lettere kaotiske første indtryk er der ikke mange spildte skridt.
Kø-snyd!
Butikken lukkede kl. 18.00 – som den plejer. For at undgå snyd eller rod i køen fik den voksende skare af ventende kunder tildelt numre. Køen runder deltager nummer 30.
Ved syv-tiden forbarmer Telenor-holdet sig, og bryder et uskrevent kø-tabu. Alle de deltagende køgæster kan nu holde fri fra køen, og eksempelvis søge hjemad til aftensmaden. Eneste krav for at kunne kvalificere sig til køen senere, er at holde fast i nummeret og at oprette en Telenor-konto.
Med oprettelsen på plads, ville udleveringen senere være en formsag – mod betaling selvfølgelig.
Casper medgiver at det strider lidt mod vanlig kø-ånd, men pointerer at sidste år fik sidste kunde udleveret telefonen klokken fire om morgen. Kompromiset synes derfor at gavne alle involverede parter.
Endelig iPhone-tid
Mod aftenens højdepunkt, troppede flere af Telenors generaler op for at møde de ivrige iPhone-købere (og kommende Telenor-kunder). Blandt andre administrerende direktør Marek Slacik og salgsdirektør Lars Thomsen fik hilst, og mobilsiden.dk benyttede lejligheden til at høre sidstnævntes syn på iPhone 6’s betydning for danskerne.
Et minut over midnat gik det løs, køens førstemand kunne resolut gå ind, under bifald fra butikkens personale, og erhverve sig den første iPhone 6. Efter ni timers venten, var tålmodigheden sluppet op og købet kunne ikke gå hurtigt nok.
En af de næste i køen, Frederikke, nyder derimod stunden. Glad og træt, kan hun også bryste sig af at være en af Danmarks første iPhone 6-ejere. Hør hvad hun synes om det amerikanske fin-elektronik.