Salget af tablets falder – iPad topper fortsat
Det går ikke godt for producenterne af tablets, som i 2. kvartal 2015 langer færre tablets over disken i forhold til samme periode sidste år. Det oplyser analyseinstituttet IDC, som jævnligt tager temperaturen på markedet for blandt andet smartphones og tablets.
I løbet af april, maj og juni måned, som svarer til 2. kvartal, er der i år solgt 44,7 mio. tablets. Det lyder i og for sig ganske overbevisende, men i forhold til samme periode i 2014 er det et fald på 7 %, hvor der blev solgt 48 mio. eksemplarer ifølge IDC.
Læs også: Apple erobrer 75 % af smartwatch-markedet på 3 måneder
Det går hårdest ud over Apple, som med de populære iPads har siddet i førerpositionen siden den første iPad så dagens lys i 2010. Her er Apples markedsandele skrumpet fra 27,7 % til 24,5 % eller fra 13,3 mio. solgte iPads til 10,9 mio. Det svarer til et fald på 17,9 %.
Ærkerivalen, Samsung, som er den 2. største tabletproducent, er også hårdt ramt. Med et fald på 12 % siden sidste år er markedsandelene faldet 1 procentpoint til 17 % eller med 1 mio. eksemplarer fra 7,6 mio. tablets.
Andre asiatiske producenter som Lenovo, Huawei og LG ser dog alle en stor stigning i antallet af solgte tablets, men der er for de tre producenter til sammen kun tale om et salg på 5,7 mio. tablets.
Flere årsager til dalende salgstal
Med et så markant fald for det samlede marked må der ligge nogle årsager til grund, og det gør der også ifølge aktieanalytiker, Jitesh Ubrani, som kan give tre vigtige forklaringer på, hvorfor salget er nedadgående.
“Længere produktlevetid, øget konkurrence fra andre produktkategorier såsom større smartphones kombineret med det faktum, at slutbrugerne kan installere de nyeste operativsystemer på deres gamle tablets, har kvalt den indledende begejstring for tablets på forbrugermarkedet, lyder det fra Ubrani.
Læs også: Apple står for 92 % af overskuddet i mobilindustrien
Al håb er dog ikke tabt for producenterne som Samsung og Apple, hvis det står til analytikeren.
”Det bør være muligt for producenterne at bringe nyt liv til et marked, der har mistet momentum med nyere formfaktorer såsom 2-i-1 og tilføjede funktioner til at øge produktiviteten som disse fremhævet i iOS 9,” tilføjer han.
Producent | Q2 2015 Forsendelser | Q2 2015 Andel |
Q2 2014 Forsendelser |
Q2 2014 Andel |
Årlig forandring |
1. Apple | 10,9 mio. | 24,5 % | 13,3 mio. | 27,7 % | -17,9 % |
2. Samsung | 7,6 mio. | 17 % | 8,6 mio. | 18 % | -12 % |
3. Lenovo | 2,5 mio. | 5,7 % | 2,4 mio. | 4,9 % | 6,8 % |
4. Huawei | 1,6 mio. | 3,7 % | 0,8 mio. | 1,7 % | 103,6 % |
5. LG | 1,6 mio. | 3,6 % | 0,5 mio. | 1 % | 246,4 % |
6. Andre | 20,4 mio. | 45,6 % | 22,4 mio. | 46,7 % | -9,3 % |
I alt | 44,7 mio. | 100 % | 48 mio. | 100 % | -7 % |
Flere nyheder om iPad
Siden redaktionen kørte denne nyhed er der kommer nyt i sagen. mobilsiden fortsatte historien. 22/7/2015 fik historien nye ben at gå på med artiklen om Sammenligning: Apple iPad Air 2 mod Samsung Galaxy Tab S2 – Næste artikel om temaet finder du her. Læs også seneste nyt om temaet her.