Undersøgelse: Ingen sammenhæng mellem skærmtid og unges trivsel

Der er ikke en direkte sammenhæng mellem skærmtid og hvor godt børn og unge trives. Unge piger er dog en særlig sårbar gruppe, viser ny undersøgelse.

Undersøgelse: Ingen sammenhæng mellem skærmtid og unges trivsel

En ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der indeholder svar fra knap 3.500 børn og unge samt 2.400 forældre, viser, at der ikke er en direkte sammenhæng mellem skærmtid og trivsel blandt børn og unge.

Langt de fleste unge trives godt med sociale medier. 94 procent af børne og unge oplever ofte, meget ofte eller altid at have det sjovt med sociale medier. Børn og unge bruger cirka 2 timer og 40 minutter om dagen på sociale medier som TikTok, Facebook, Snapchat, Instagram og YouTube.

Det er cirka hver femte i alderen 11 til 25 år, der oplever i større eller mindre grad at være afhængige af de sociale medier.

”Vi blev faktisk lidt overraskede selv, fordi der faktisk ikke viser sig at være forskel på, om et barn har to eller fire timers skærmtid om dagen. For mange er den høje skærmtid ikke forbundet med afhængighed, men med at de nyder at bruge dem. Så hvis man er en bekymret forælder, skal man ikke kigge på hvor meget skærmtiden er, men hvordan de har det, når de er på,” siger Andreas Maaløe Jespersen, adfærdsforsker Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, til DR.

Se også: Sådan former teknologi samfundet og kaprer menneskers hjerne

To grupper er udsatte

Særligt teenagepiger er dog mere udsatte, viser undersøgelsen.

Piger mellem 13-17 år bruger i gennemsnit 3 timer og 34 minutter dagligt på sociale medier, og 31 procent af dem viser svære eller moderate tegn på afhængighed af telefonen og sociale medier, hvilket påvirker deres skoletrivsel negativt.

Også børn og unge med lav selvkontrol er en sårbar gruppe. De oplever større fastholdelse og har sværere ved selv at kontrollere deres skærmtid. De oplever derfor at bruge længere tid på sociale medier, end de ønsker. Denne gruppe bruger i gennemsnit 25 minutter mere tid på sociale medier end gennemsnittet.

Trods bekymringer oplever 64 procent af unge sociale medier som sjove, og 35 procent føler sig inspireret af dem.

Se også: Sociale medier kan ændre dine synspunkter på én dag

Perspektivering

Til trods for, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afliver myten om sammenhængen mellem skærmtid og børn og unges trivsel er der stadig alvorlige udfordringer med netop sociale medier.

Techvirksomhederne har bevidst designet sociale medier, særligt TikTok, til at være vanedannende ved at udnytte hjernens belønningssystem til at skabe afhængighed, særligt blandt unge. Mekanismer som uendelig scrolling fastholder brugere, hvilket kan føre til stress og lavere trivsel. Læs mere om, hvordan teknologi påvirker måden, hvorpå vi mennesker opfører os.

Se også: Unge ville ønske, at sociale medier ikke eksisterede