Ny bog-app fra Bog & idé: Amazon må ikke løbe med kunderne

Bog og Idé er klar med ny app med bøger, lydbøger, streaming og loyalitetskoncept. Amazon må ikke løbe med kunderne, lyder det.

Ny bog-app fra Bog & idé: Amazon må ikke løbe med kunderne

Bog og Idé satser millioner på ny app med e-bøger, e-handel og loyalitetskoncept. Appen giver først og fremmest adgang til mere end 40.000 bøger. Målet er at sikre relevans og stærke kunderelationer i en digital fremtid. Bog & idés nye app skal ses som skridtet videre med deres omnichannel-strategi, som skal sikre konkurrencekraft overfor blandt andre Amazons streaming- og loyalitetsprogram, Amazon Prime.

Bog og Idé klar med ny app – må ikke miste kunder til Amazon

“Vi skal følge med kundernes behov. Vi er ikke enten en streamingtjeneste eller en boghandel. Vi skal samlet have det stærkeste tilbud til kunderne, uanset om de vil købe bøger online og hente i butik, streame online, søge viden om litteratur, have den fysiske oplevelse i butikkerne og så videre. Det er dén kombination, der sikrer os loyale kunder og livstidsværdi”, forklarer adm. direktør Marianne Lyngby Pedersen.

Bog & idés webshop får 60 procent af trafikken fra mobilenheder og for første gang kan kæden se en lille effekt af det voksende streamingmarked. De oplever, at de øverste ti procent af bogmarkedet er skåret af, ikke fordi danskerne læser mindre, men fordi læsningen er rykket over på streaming. Det fortæller Marianne Lyngby Pedersen.

“Når kunderne skifter vaner, skal vi ikke stå fornærmet tilbage i hjørnet. Så skal vi gå aktivt ind i det. Vi må ikke blive selvfede, fordi det trods coronanedlukningen går godt for os. Hvis man ikke kan tilbyde lydbøger, streaming og en stærk oplevelse på mobilen, så er man snart ikke relevant, og så mister vi kunderne til for eksempel Amazon”.

Se også: Gå gratis lydbøger med disse mobilabonnementer

Danskerne vil gerne læse mere – er trætte af haltomme Netflix-serier

Marianne Lyngby Pedersen forklarer, at Bog & idé har foretaget tre store markedsundersøgelser, for at kortlægge danskernes læse- og streamingvaner, shopping-mønstre og søgeadfærd omkring bøger og litteratur. “Det er tydeligt, at fremtidens læser er super fleksibel. Hun har måske en fysisk bog på natbordet, mens hun lytter til bøger, når hun pendler. Danskerne vil gerne læse flere bøger, end de gør, men måden afhænger af situationen. Vi tror på, at vi med den nye app får et stærkt tilbud til alle, uanset om man er dedikeret digital læser / lytter, eller om man bruger lyd som et alternativ til de fysiske bøger”, forklarer hun.

Hun vurderer videre, at folk er ved at få nok af halvtomme Netflix-serier og underholdning uden dybere mening. “Man kan ikke kun spise sukker, man skal også have noget nærende. I Bog & idé er vi først og fremmest boghandlere, og vi ønsker at give folk de mentale vitaminer og særlige sanseoplevelser, de har brug for. Om de så konsumerer litteratur via lyd eller fysiske bøger, betyder mindre”, slår hun fast.

Udover at få folk til at læse mere, så forventer Marianne Lyngby Pedersen også, at den nye app både vil booste salget af fysiske bøger og generere større kundeloyalitet og generel tilfredshed med Bog & idé.

Se også: Nyheder om e-bøger

Fortsættelsen i sagen

Det tog ikke lang tid, temaet taget i betragtning, inden der kom nyt i sagen. Daniel Søgaard Hald gik videre med sagen. Allerede d. 11/2/2021 bragte vi nyt i sagen med artiklen om Ny Amazon-enhed skal være Smart Home kommandocenter – Artiklen kan du læse her. Tematikken er fortsat aktuel. Klik her for de sidste nyheder..