Spotify vil satse stort på podcasts

Det er gået op for Spotify at podcasts er populære, hvorfor de vil investere millioner af dollars i mere indhold.

Spotify vil satse stort på podcasts

Musikstreaming giganten Spotify har besluttet sig for at tage podcasts mere seriøst. De har derfor sat sig for at opbygge et nyt univers bestående af originale podcasts. Spotify har allerede været ude at opkøbe både Gimlet Media og Anchor, som skal hjælpe dem på vej til dette. 

Gimlet Media er nye indenfor podcasts, men har oplevet stor succes, og dem har Spotify betalt omkring 230 millioner dollars for. Anchor udvikler værktøjer, som kan bygge, udgive og forbedre indtjeningen på podcasts.

Læs også: Apple iTunes kommer til Samsungs smart TV

Spotify har fundet ud af, at podcasts lyttere bruger cirka dobbelt så lang tid på platformen. Daniel Ek, CEO for Spotify, er overbevist om at hele 20 procent, af den samlede lyttetid i Spotify, i fremtiden vil bestå af indhold der ikke er musik. Til det udtaler han:

“This means the potential to grow much faster with more original programming — and to differentiate Spotify by playing to what makes us unique — all with the goal of becoming the world’s number one audio platform.”

Spotify planlægger at bruge op i mod 500 millioner dollars på at podcasts i år, og flere opkøb er også planlagt.

Har dobbelt så mange betalende brugere som Apple Music

Spotify har afsløret at de nu har 207 millioner brugere, hvoraf 96 millioner af dem betaler for tjenesten. Til sammenligning har Apple Music cirka 50 millioner betalende brugere. Tilbage i april 2018 havde Spotify omkring 170 millioner brugere, hvor cirka 70 millioner var betalende. 

Apple har dog også meldt ud, at de fremover vil satse mere på streaming. Det ser vi i form at en kommende TV streamingtjeneste, men mon ikke Apple også er opmærksomme på den øgede popularitet omkring podcasts.

Læs også: Fire tv-producenter understøtter Apple AirPlay 2

Fortællingen går videre

Siden vi publicerede denne nyhedsartikel er der kommet nyt i sagen. mobilsiden kunne ikke slippe temaet. 31/1/2019 fulgte redaktionen op med en ny vinkel på temaet Huawei har vokseværk: Er snart den næststørste producent – Den finder du her. Se også seneste nyt om tematikken her.